ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Äta före eller efter styrketräningen? Så här säger experten

Filip Häggberg · 4 Apr 2019
Uppdaterad 18 Jun 2019
Kosten är en viktig del av din styrketräning. Men när är det bäst att äta?

Kosten är en viktig del av din styrketräning. Men när är det bäst att äta? Foto: Fredrik Sanberg/TT/Victor Freitas/Unsplash


Att äta rätt är en viktig del för att din styrketräning ska ge så bra effekt som möjligt. Men vid vilken tidpunkt är det egentligen bäst att få i sig mat? Metro frågade näringsfysiologen Kristina Andersson.

klar

Artikellänk är kopierad

En banan före, en shake under och en proteinbar efter styrketräningspasset? Nej, så slavisk behöver du inte vara när det kommer till att använda kosten för att maximera träningen.

Kristina Andersson, näringsfysiolog och författare, menar att det är viktigt att bredda fokus och se över hela dagsintaget.

– Tittar vi exempelvis på protein som vi oftast fastnar på när vi pratar om styrketräning och muskeluppbyggnad, så verkar det totala proteinupptaget under dagen vara viktigare än tajmingen. Även om du tajmar det perfekt men totalt sett får i dig för lite så har det inte hjälpt att du tajmat. Vänder vi på det, att man får i sig tillräckligt mycket totalt sett, så verkar tajmingen inte vara så viktig längre.

– Det finns lite av ett tunnelseende på mat före och efter träning. Då missar man att man först och främst ska säkerställa det totala närings- och energiintaget, säger hon.

Träna före en huvudmåltid

Men du ska inte slarva med kosten i samband med styrketräningen, se snarare till att förlägga passet före ett huvudmål du skulle ätit ändå.

När Kristina Andersson tvingas välja menar hon att det är viktigare att äta efter än före passet.

– Det är så mycket processer som sätter igång när du tränar. De flesta är faktiskt nedbrytande. Det är först när vi avbryter den nedbrytningen med mat som det vänder och effekten av träningen blir uppbyggande, säger hon.

Näringsfysiologen Kristina Andersson.
Näringsfysiologen Kristina Andersson.Foto: Bianca Brandon Cox

För den som styrketränar runt en gång om dagen är det ingen panik att få i sig mat när du är färdig med passet, men gärna inom två timmar. För elitidrottare som tränar flera gånger varje dag är det viktigare att skynda sig.

Det finns ingen tid på dygnet som är bättre att äta på än efter ett träningspass, menar Kristina Andersson.

– Bland annat om vi tittar på blodsockersvägningar och hur kroppen tar hand om maten. När du är fysiskt aktiv öppnas cellerna så att glukosen kommer in i dem utan att vi behöver använda insulin i samma utsträckning. Det innebär att snabba kolhydrater inte blir höga blodsockertoppar och efterföljs inte av dalar. Man får helt enkelt jämnare blodsocker av att träna, säger hon och fortsätter:

– Vi skulle kunna säga att ”dålig mat” inte är lika dålig för kroppen om vi rört oss innan. Sen behöver man inte dra det till sin ytterlighet och äta skräpmat för det, men det är en förklaring till att det smartaste tillfället att äta på hela dagen är efter träning.

Mat före träningen?

Men vadå, behöver jag inte äta något alls före mitt pass? Jodå, det har också sina fördelar. Men har du ätit ett huvudmål max fyra timmar innan behöver många inte lägga till något mer.

Har det gått längre tid passar ett mellanmål en till två timmar före passet utmärkt.

– Om man bara tänker lite logiskt: Styrketräning och muskelutveckling handlar ju om att orka lyfta så tungt som möjligt, dra så tungt som möjligt och så vidare. Då säger det sig självt att du kommer kunna ta i mer om du känner att du har ork och energi i kroppen, säger Kristina Andersson.

Behöver jag äta något medan jag tränar?

– Generellt skulle jag säga att skippa det. Fokusera på att träna när du tränar. Pratar vi uthållighetsidrottare så kan det bli det relevant, men inte med styrketräningen. Det viktigaste i proteinsammanhang är ditt totala intag.

pil
Expertens tips: Tänk på det här med kosten

• Satsa på att tajma så du får ett huvudmål efter träningen, då får du i dig en välbalanserad måltid du ändå skulle äta. Då behöver du inte lägga till extra produkter, som proteinbars eller en shejk, i rädsla om att bli nedbrytande.

• Styrketränar du en gång om dagen eller mindre räcker det att du äter inom två timmar efter avslutat pass. Tränar du flera gånger samma dag ska du gärna äta inom en halvtimme för att hinna återhämta dig.

• Så länge du ätit ett huvudmål max fyra timmar före träningspasset behöver du i regel inte fylla på med något mer. Har det gått längre tid kan du äta ett mellanmål en till två timmar före ditt pass.

klar

Artikellänk är kopierad

Filip Häggberg
Filip Häggberg
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro