ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Åtta av tio piloter har nickat till på jobbet

Tomas Lundin · 5 Okt 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Flygolyckan i Buffalo kostade 50 människor livet efter att piloten somnat.

Flygolyckan i Buffalo kostade 50 människor livet efter att piloten somnat. Foto: Scanpix


klar

Artikellänk är kopierad

En kampanjfilm för "Dead Tired".

Trötthet var en av orsakerna bakom olyckan där en Jumbojet körde in i en truck på Arlanda 2007, enligt utredarna.
Trötthet var en av orsakerna bakom olyckan där en Jumbojet körde in i en truck på Arlanda 2007, enligt utredarna.Foto: Scanpix

Långa skift gör flygresan till en tickande bomb. Åtta av tio piloter och kabinpersonal har nickat till på jobbet. Nu går flygpersonalen upp till kamp mot allt mer påfrestande arbetstider.Så sent som i februari dog 50 människor i en flygkrasch i Buffalo, USA, när piloten somnade.  

Ingenting pekar på att det är bättre ställt inom EU – tvärtom.

– Folk är för trötta för att fungera, man blir dum i huvudet och dåsar till utan att man märker det själv säger Gunnar Mandahl, ordförande för Svensk pilotförening.60 timmars arbetsvecka och 14 timmars arbetsdag är svenska piloter- och kabinpersonals vardag efter de EU-regler som infördes för ett år sedan.

Först när reglerna införts tillsattes en utredning för att bedöma om de var säkra. Den dömde ut arbetstiderna fullständigt. Bland annat framkom att åtta av tio piloter hade nickat till på jobbet.

– Om man tillverkar ett läkemedel brukar man testa det först för att se om det är farligt. Här har man gjort tvärtom, säger Gunnar Mandahl.

I USA ledde kraschen i Buffalo till att nya regler är på gång. Flygpersonal på andra sidan Atlanten hoppas att det inte ska behövas en allvarlig katastrof för att få till en ändring och har gått ihop i kampanjen "Dead tired" för att upplysa om sina arbetsförhållanden.

Gunnar Mandahl upplever att det finns en stark lobby inom flygbranschen för att behålla de farliga reglerna.

– Dessutom finns det mycket prestige bland de som har baxat igenom de här reglerna och nationella myndigheter som godkänt dem.

I USA var det konsumenternas krav på säkerhet som förbättrade arbetstiderna och Pilotföreningen hoppas nu att europeiska konsumenter ska få upp ögonen.

Nya svenska regler på gång

Den svenska myndighet som ansvarar för flygpersonalens arbetstider tycker själva att EU-reglerna är för dåliga.

– Piloterna har rätt i sak, säger Christer Ullvetter så Transportstyrelsen.

Myndigheten ska nu lämna ett nytt förslag till hur piloter och kabinpersonal ska kunna schemaläggas på ett säkrare sätt.

Flygbolagen ska inte få planera in mer än 47,5 timmar. Om veckan ändå blir 60 timmar måste arbetstiden veckan efter förkortas.

Foto: Scanpix

Svenske Sömnforskaren: Arbetstiderna är farliga

Moebus-rapporten dömer ut långa arbetstider för piloter och flygpersonal. En av dem som står bakom den är svenske sömnforskare Torbjörn Åkerstedt.– Vi kom fram till att reglerna är olämpliga, särskilt i samband med nattflygningar, säger han.De långa arbetsdagarna är extra problematiska eftersom fygpersonal ofta får störd sömn till följd av jetlag när de flyger mellan olika tidszoner, menar han.– Det är fyra saker som spelar in; Tid på dygnet, sömnlängd, vakenhetens längd och flygtiden. Man kan klara sig igenom en av faktorerna, men vid en nattflygning kan flera sammanfalla.Åkerstedt menar att EU drev igenom reglerna trots protester från forskarvärlden. När rapporten kom fick den hård kritik från flygbolagen, inte minst från lågprisbolaget Ryan Air.

klar

Artikellänk är kopierad

Tomas Lundin
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro