ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Avhandling till attack mot skivbolag

Stockholm TT Spektra · 1 Dec 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Skivbolagen har sysslat för mycket med distribution av fysiska produkter och glömt bort musiken. Trots allt prat om att utnyttja den nya tekniken är de fast i ett gammalt tänkande. Det är en av slutsatserna i en ny doktorsavhandling om teknikskiftet i musikbranschen, skriver Sydsvenskan. Bakom avhandlingen står Patrik Wikström, doktorand vid Karlstads universitet. Han har intervjuat ett 40-tal högt uppsatta makthavare inom branschen i USA, Storbritannien och Sverige. Som exempel på att skivbolagen ännu inte accepterat teknikskiftet lyfter han fram exemplet att det ibland är billigare att köpa en skiva hos postorderfirman Ginza än att beställa låtarna via nedladdningstjänster som Itunes. De höga priserna gör det ointressant med onlinedistribuerad musik, menar han. Hans lösning är att branschen satsar på licensiering av musik i radio, i tv, på internet, på scen, i tv-spel och så vidare. Det är där de framtida vinsterna ligger. (TT Spektra)

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm TT Spektra
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro