ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Bantningbluff anmäld till Konsumentverket

Caroline Wetterborg · 10 Sep 2012
Uppdaterad 9 Sep 2012
Många konsumenter känner sig lurade av företaget Healthzone och har fastnat  i prenumerationer de inte vill ha.

Många konsumenter känner sig lurade av företaget Healthzone och har fastnat  i prenumerationer de inte vill ha. Foto: Henric Lindsten


Healthzone säljer bantningsmedel och lovar viktminskning utan varken förändrade matvanor eller motion i sin marknadsföring.

klar

Artikellänk är kopierad

Konsumentverket har fått in över 100 anmälningar som gäller företaget Healthzone. Missnöjda kunder upplever bland annat att de har lurats in i prenumerationer av bantningsmedel genom otydlig information. 

– Man ska inte behöva gissa att det kan vara något annat än vad som är uppebart, då är det inte korrekt marknadsföring, säger Anders Nyman, frilansjournalist som driver konsumentsidan Knyt.se och bevakar företag som Healthzone.

Konsumentverket har  slagit fast att vissa påståenden i Healthzones marknadsföring är vilseledande, men eftersom företaget inte är svenskt är det svårt att komma åt.  Anders Nymans råd till konsumenter är att behandla alla bantningsmedel som utlovar snabb viktminskning – utan någon motprestation – med stor misstänksamhet. 

Healthzone marknadsför sina produkter genom telefonförsäljare och annonser. Av misstag publicerades en annons i fredagens Metro WKD. 

– Vi har begått ett misstag och det är ytterst beklagligt. Till vårt enda försvar kan vi säga att vi publicerar 50 000 annonser varje år och sådana här misstag sker väldigt, väldigt sällan, säger Andreas Ohlson, VD för Metro.

Metro har sökt Healthzone för en kommentar, men utan resultat.

klar

Artikellänk är kopierad

Caroline Wetterborg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro