ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Bara 19 överlevde

Anneli Wikström · 21 Aug 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

Foto: SCANPIX


klar

Artikellänk är kopierad

Monumental sorg plågar Spanien. Hela familjer utplånades i flygkatastrofen utanför Madrid som tog 153 liv. Spanairplanet hade problem före starten, men flygbolaget säger att det var rätt att göra ett nytt startförsök.Ett kongresshall i Madrid har blivit ett tillfälligt jättebårhus. Dit är de svårt brända kropparna förda. Hundratals rättsmedicinare har det obegripligt tunga arbetet att försöka identifiera kvarlevorna.På torsdagen var 37 personer identifierade, enligt tidningen El Mundo. I fall där DNA-svar krävs blir väntan flera dagar.Av de 19 överlevande är fyra mycket svårt skadade.En 56-årig skadad kvinna som först rapporterades som svenska är i själva verket finsk medborgare, bosatt i Mellansverige sedan flera år. Hennes tillstånd är inte livshotande.UD hade på torsdagskvällen fortfarande inga uppgifter om den svenska kvinna som saknas.Tysta minuter, flaggor på halv stång och ett stort varför präglade Spanien på torsdagen. Tre dagars sorg är utlyst i Madrid och på Gran Canaria, dit flyget skulle.Premiärminister José Luis Rodríguez Zapatero besökte överlevande på ett av sjukhusen i Madrid. Kungaparet träffade räddningsarbetare på flygplatsen Barajas.Över 100 psykologer hoppade in för att hjälpa anhöriga och vänner i deras värsta nöd.Via spanska medier framkom den ena mer hjärtslitande historien än den andra. Tidningen Canarias7 berättade om en hel familj som utplånades, två föräldrar och tre barn i åldern 12, 10 och 4 år.– Vi fann många döda barn, bekräftade en man från räddningstjänsten för tv-kanalen TVE.Det fanns 22 barn ombord. Flera av dem klarade sig. Den lättast skadade är en åttaårig pojke. Hans mamma ligger i koma och pappan dog.Flera anhöriga anklagar det SAS-ägda flygbolaget Spanair för att ha tummat på säkerheten. I TVE berättade en upprörd vuxen kvinna hur hon fått ett sista sms från sin pappa inifrån planet.- Han skrev att de hade vänt för att något var fel på planet och att passagerarna inte fick gå av.En annan kvinna med rödgråtna ögon sade med sprucken röst att hon väntade i Las Palmas på sin 30-årige son och hans fru:– De gifte sig i lördags.Spanairs chef Marcus Hedblom ville vid en presskonferens i Madrid inte säga något om orsaken till kraschen.– Allt vi gjorde med flygplanet följde reglementet, underströk han.Enligt Javier Mendoza, bolagets vice vd och produktionschef, avbröt piloten det första startförsöket på grund av en indikation om för hög värme i ett luftintag under cockpit. Planet återvände till gaten, där Spanairs egna tekniker isolerade problemet enligt manualen. De gav sedan klartecken för ett nytt startförsök, som skedde ungefär en timme senare.Det är oklart om det problemet hade något samband med branden i vänster motor.Klockan 14.45 i onsdags var den värsta flygolyckan i Spanien på 25 år ett faktum. Planet tycks ha fallit från cirka 60 meter och i ett eldhav exploderat i småbitar.De båda svarta lådorna är i tillräckligt bra skick för att kunna analyseras och den spanska haverikommissionen har påbörjat sitt arbete. USA:s luftfartsmyndighet bistår eftersom olycksplanet var en amerikansktillverkad Boeing MD 82 med motorer från Pratt & Whitney.Normalt kan haverikommissionens slutrapport dröja upp till ett år. Men ibland kommer en preliminär haverirapport redan efter en månad.

Foto: SCANPIX
Foto: SCANPIX
Foto: SCANPIX
Foto: SCANPIX
SAS vice koncernchef John Dueholm, SAS koncernchef Mats Jansson och SAS presschef Anne Bove Nielsen höll på onsdagskvällen en presskonferens på Kastrup med anledning av att en av dotterbolaget Spanairs MD-82 flygplan havererat i Madrid.
SAS vice koncernchef John Dueholm, SAS koncernchef Mats Jansson och SAS presschef Anne Bove Nielsen höll på onsdagskvällen en presskonferens på Kastrup med anledning av att en av dotterbolaget Spanairs MD-82 flygplan havererat i Madrid.Foto: SCANPIX
Foto: SCANPIX
klar

Artikellänk är kopierad

Anneli Wikström
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro