ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Bara Facebook-användare får lyssna på Spotify

Aron · 26 Sep 2011
Uppdaterad 29 Sep 2011
Spotify hjärta Facebook

Spotify hjärta Facebook


klar

Artikellänk är kopierad

Förra veckan presenterade Spotify och Facebook sitt nya samarbete där det ska bli lättare att dela med sig av Spotify-låtar på Facebook. Jag kommenterade det i fredags här på Prylbloggen. När en god vän till mig ville ha hjälp att skaffa ett Spotify-konto i dag gjorde jag dock en märklig upptäckt.

För att skaffa Spotify i dag krävs att du har ett Facebook-konto. Inte någonstans på Spotifys hemsida går det att registrera sig som ny kund utan att logga in via Facebook. På Spotifys forum bekräftar en anställd förändringen när frågan dyker upp. Darren skriver då:

“Hey Guys thanks for your question, Unfortunately you will need a Facebook account to access Spotify from now on, unless you already have an account set up. This does not stop you creating the Facebook account adding nothing to it and making it totally private as the Facebook account does not have to be actively used.”

Någon som inte använder Facebook kan alltså inte skaffa Spotify i dag. Darrens förslag är att dessa användare skaffar ett “slaskkonto” på Facebook som de sedan inte behöver använda om de inte vill.

Uppenbarligen är detta en uppoffring Spotify tvingats göra för att i gengäld få ordentlig exponering på det sociala nätverket. Är detta ett smart drag av Spotify? Självklart kommer det att skrämma bort vissa användare. Det har redan gett upphov till många kritiska kommentarer på Spotifys eget forum och Sofia Mirjamsdotter, expert på sociala medier, bloggar i dag om förändringen:

“Jag är ändå besviken. Jag vill ha ett fritt internet, och där ingår att jag själv vill kunna välja om jag vill använda Facebook eller Spotify alldeles oberoende av den andre. De har faktiskt trots allt väldigt lite med varandra att göra även om jag gillar möjligheten att kunna se på Facebook vilken musik mina vänner spelar. Men kanske inte till vilket pris som helst?”

Samtidigt kommer samarbetet alldeles säkerligen generera väldigt många nya Spotify-användare. Jag skulle gissa att även om denna förändring skadar Spotifys varumärke i vissa kretsar, kommer det inte skrämma bort den stora massan. Vid lansering på nya marknader kommer det förmodligen hjälpa Spotify att växa ännu snabbare än i dag.

Dessvärre riskerar Spotify skrämma just de “early adopters” som de traditionellt sätt varit väldigt duktiga på att tjusa. Personligen är jag något förvånad, kanske lite besviken, men inte direkt upprörd.

/Aron

klar

Artikellänk är kopierad

Aron
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro