ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Bara för stadsdjungeln

Billy Andersson · 24 Apr 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Nissan Qashai är både ”urbanproof” (storstadssäker) och streetsmart, hävdar tillverkaren. 

Nissan Qashai är både ”urbanproof” (storstadssäker) och streetsmart, hävdar tillverkaren. 


klar

Artikellänk är kopierad

LIVSSTILSBILAR. Storstadsdjungelns lag är hård. Den med bäst jobb, dyrast väska och tuffast attityd vinner. Hänger du inte med slås du ut.En utsatt miljö kräver sina fordon.Nissan Qashqai beskrivs, av Nissan själva, som streetsmart och ”urbanproof”.Qashqai presenteras i skumma gränder bland urbana extremsportare. Det är inte direkt skogsmullen som Nissan flirtar med.Snarare storstads-Tarzan. I reklamfilmen för Opel Antara, som lanseras i Sverige under våren, kör mini-suven inte runt på en bergstopp utan på en skyskrapas tak. En bil för världsstädernas hårda tag.Detta är stadsjeepar på riktigt. I många fall utan fånig fyrhjulsdrift, lågväxel och groteska V 8-motorer som hör hemma i vildmarken (och som därtill fördyrar bilen extremt mycket) där merparten av alla bilägare aldrig kör.I storstan är det smartare att vara smidig och ha tuff yta.Vad som finns bakom plåten hinner ändå ingen bry sig om (men till exempel Citroën C 3 X-TR är egentligen mer gullig än tuff).Ofta kallas bilarna crossover och beskrivs som en blandning av flera biltyper, men nästan alltid med terrängstuk. Volkswagens minsting Polo har en variant som kallas Crosspolo. En helt vanlig citybil med hasplåtar, takrelingar, breddade skärmar och andra attribut som ska associeras med djungelexpeditioner. Crosspolo har inte ens fyrhjulsdrift och kan på sin höjd köra över en trottoarkant. Men den ser tuff ut.Nu till helgen lanserar Volkswagen en ny Golf enligt samma koncept.– Folk vill ha bilar som är lite annorlunda, säger Fredrik Wiss, produktchef på Volkswagen.Han har lite svårt att förklara vitsen med modellen. Men i Tyskland är de här bilarna braksuccéer.Alla vill vi uttrycka något om oss själva med vår bil. Eller som Pernilla Jonsson på omvärldsanalytikern Kairos Future säger: ”Det funktionella värdet i konsumtionen är inte stort.” Att folk har köpt suvar förklaras ofta med att de vill visa att de har, eller skulle vilja ha, en aktiv livsstil. Det vill säga att man är ute i skog och mark. En V 70 berättar om en hyggligt framgångsrik Svensson.Pernilla Jonsson har ingen säker analys av de nya bilarna för storstadsdjungeln, men väl en personlig fundering.– Det är inte lätt att ta sig fram i den metropolitiska världen där man ska konkurrera och göra karriär. De här bilarna kan vara ett uttryck för det, säger hon.

klar

Artikellänk är kopierad

Billy Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro