ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Barn drivs in i modehets

Ulrica Widsell · 27 Aug 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Stefan Holmström och Tina Nordin men barnen Thea, 1,5 år och Lukas, 6 år som precis gjort sin första skoldag. —Vi har handlat en hel del inför skolstarten, det har nog blivit kläder och skor för cirka 2000–3000 kronor, säger Tina. Om man slår ut det påhela året såhandlar vi för ungefär 300 kronor i månaden per barn. —Det finns såmycket roliga, häftiga grejer att köpa, det märks att det är högkonjunktur, säger Niklas. För att hålla nere kostnaderna såbrukar vi ärva kläder av barnens kusiner och shoppa när det är rea ibland.

Stefan Holmström och Tina Nordin men barnen Thea, 1,5 år och Lukas, 6 år som precis gjort sin första skoldag. —Vi har handlat en hel del inför skolstarten, det har nog blivit kläder och skor för cirka 2000–3000 kronor, säger Tina. Om man slår ut det påhela året såhandlar vi för ungefär 300 kronor i månaden per barn. —Det finns såmycket roliga, häftiga grejer att köpa, det märks att det är högkonjunktur, säger Niklas. För att hålla nere kostnaderna såbrukar vi ärva kläder av barnens kusiner och shoppa när det är rea ibland. Foto: Lotta Imberg


klar

Artikellänk är kopierad

MÄRKEN. I samband med skolstarten är det många barngarderober som behöver fyllas på och svenska barnfamiljer shoppar alltmer barnkläder. Många köper design- och märkesplagg.Förra året handlade svenska hushåll sammantaget barnkläder för 6,4 miljarder kronor, enligt undersökningsföretaget GFK. – Vi ser en jätteuppgång. En anledning är att många föräldrar är lite äldre när de får barn, har bättre ekonomi och tycker att det är kul att lägga pengar på barnen. Samma sak med mor- och farföräldrarna, som är 40-talister med god ekonomi, säger Margareta Ternell, pressansvarig på Svensk Handel.

Sammantaget köptes barnkläder, leksaker och barnprylar för 1,7 miljarder kronor under första halvåret i år, en ökning med 20 procent jämfört med samma period förra året, enligt Handelns utredningsinstitut.– Babyboomen i kombination med högkonjunktur märks, konstaterar Margareta Ternell.En undersökning från butikskedjan Polarn O Pyret med 1 500 föräldrar visar att var femte förälder lägger i genomsnitt mer än 1 000 kronor i månaden på barnkläder. Men många föräldrar uppskattar inte trenden.– Många barnplagg är otroligt dyra. Barnen drivs in i en modehets alldeles för tidigt. Jag letar efter neutrala kläder, utan märken, säger Majken Pollack, Ekerö, med två söner, sju och tre år gamla.

klar

Artikellänk är kopierad

Ulrica Widsell
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro