ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Barnfamiljer shoppar mest

Mikael Hellmyrs · 2 Jan 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Blöjor, barnartiklar och mat för hela familjen. Småbarnsföräldrarna handlar för 41 procent mer än genomsnittet. Chefen för Svensk dagligvaruhandel, Thomas Svaton, är inte förvånad.– Barnfamiljerna har inte lika mycket tid och måste därför handla mer effektivt. De veckohandlar och då blir det givetvis mer i korgen än för dem som handlar då och då.

Bakom undersökningen ligger blöjföretaget Libero. Företagets kommunikationschef, Sofia

Hallberg, tror också att det rör sig om större inköp när barnfamiljerna väl tar sig till affären.– De är professionella handlare som planerar varje inköp. Eftersom det är ett sådant projekt att ta sig till affären ser de till att handla allt på en gång, säger hon.

De inplanerade inköpen leder till att föräldrar till småbarn handlar mer sällan men spenderar mer vid varje köptillfälle. Exklusive blöjorna, kostar deras kundkorg 552 kronor, jämfört med 217 kronor som genomsnittskonsumenten lägger.

Sofia Hallberg ser barnfamiljer som en trygg konsumentgrupp. Förutom att de har en köpkraft på 20 miljarder kronor per år är de oftast lojala mot sin favoritbutik.

Blöjpriset styr shoppingstället

BLÖJOR. Familjen Jäglid-Börjesson väljer mataffär efter blöjpriset:– Blöjan är det viktigaste. Det är märket och priset som avgör, säger Marie Börjesson.Den stora familjen bor i Mölndal och handlar oftast på en stormarknad i närheten.

Planering är nyckeln, enligt Marie Börjesson:– Annars hade vi inte klarat av det. Vi försöker också storhandla men det är svårt när man inte har egen bil.

Enligt henne förändrar barn hur man tänker som konsument. Man tvingas bli mer prismedveten och göra andra prioriteringar.– Vi lägger ner jättemycket pengar på mat. Till och med det yngsta barnets burkmat är väldigt dyr. Då måste man tänka mer ekonomiskt än som singel, säger Marie Börjesson. 

klar

Artikellänk är kopierad

Mikael Hellmyrs
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro