ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Beastie Boys skriver öppet brev till leksaksföretaget som stämt dem för sexism

Karolina Skoglund · 27 Nov 2013
Uppdaterad 27 Nov 2013

En parodi på Beastie Boys låt Girls” har fått ett långt efterspel. Nu har bandet själva blivit stämda för sexism och skriver därmed ett öppet brev om konflikten med det leksaksföretag som stämt dem.

klar

Artikellänk är kopierad

Beastie Boys låtar ska inte spelas i reklamfilmer. Det är en regel som gruppen alltid haft. Ändå dök en parodi på deras låt ”Girls” upp i en reklamfilm signerad GoldieBox, som säljer teknikleksaker för flickor med syftet att de ska lära sig mer om teknik och vetenskap. 

Textraden ”Girls to do the dishes, girls to clean up my room, girls to do the laundry, girls and in the bathroom” hade i videon gjorts om till: ”Girls build a spaceship, girls code the new app, girls that grow up knowing that they can engineer that”.

När Beastie Boys hörde av sig till företaget för att klargöra att detta inte var okej tog historien sig en oväntad vändning: de stämdes för sexism av företaget, uppger Badassdigest. Något som fick bandet att skriva ett öppet brev där deras irritation är uppenbar.

”Att bryta ned könsstereotyper och antända en passion för teknik och ingenjörskonst hos unga flickor är något vi stödjer starkt /…/ Men hur kreativt det än må vara så är videon utformad för att sälja en produkt . För länge sedan gjorde vi ett medvetet beslut att inte tillåta vår musik eller våra namn att användas i produktannonser /.../  Och när vi försökte fråga hur och varför ni använde vår låt ”Girls” var det NI som stämde OSS” skriver de.

Filmen har redan visats åtta miljoner gånger på Youtube och är onekligen en succé för företaget GoldieBox. Just nu tycks den ha tagits bort. 

klar

Artikellänk är kopierad

Karolina Skoglund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro