ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Bedragare lurar Swedbanks kunder

Anneli Wikström · 7 Jan 2009
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

En man som säger sig ringa från Swedbanks kundtjänst har lurat kunder i norra Sverige de senaste veckorna. Några har fått sina konton länsade. Mannen ringer upp sina offer och säger att han jobbar på Swedbanks kundtjänst. Han påstår att det är strul med transaktionerna och vill att kunderna lämnar ut sina pinkoder. Sedan har han tömt deras konton. Sammanlagt rör det sig om över 30 anmälda fall, skriver Svenska dagbladet. – När bedrägeriet lyckas har personen kommit över summor upp mot 40 000 kronor. Kontona töms fort, säger Gunnar Brelin, förundersökningsledare på samordningsroteln i Gävleborg i tidningen.

Bedragaren har till största delen riktat in sig på Swedbanks kunder och främst på dem som är boende i Norrland. – Bedrägerier utförde på det här sättet är inget vi varit med om tidigare, säger Anna Sundblad, presschef på Swedbank till Svenska dagbladet. Det här handlar om en mycket skicklig person som låter väldigt övertygande i telefon.

Än så länge har polisen ingen misstänkt. Banken har heller ingen skyldighet att ersätta sina kunder för den här typen av bedrägerier. – Har man lämnat ut sin kod till någon betraktas det i grund och botten som oaktsamhet. Men vi har sagt att det avgörs lokalt, från fall till fall, säger Anna Sundblad till tidningen.

klar

Artikellänk är kopierad

Anneli Wikström
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro