ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Bekräftat: S kapade konkurrenters partinamn på Google

Karolina Skoglund · 9 Sep 2014
Uppdaterad 9 Sep 2014
Om man googlade på Centerpartiet kom detta resultat. Klickade man på länken högst upp hamnade man dock hos Socialdemokraterna. Något som bland annat kan anas via underkategorin "Stefan Löfven". 

Om man googlade på Centerpartiet kom detta resultat. Klickade man på länken högst upp hamnade man dock hos Socialdemokraterna. Något som bland annat kan anas via underkategorin "Stefan Löfven".  Foto: http://jesperastrom.se


Socialdemokraterna kapade på måndagen sina politiska konkurrenters partinamn på Google – för att lura "googlarna" till sin egen hemsida. "Vi vill informera våra väljare om skillnaderna mellan oss och de andra partierna" 

klar

Artikellänk är kopierad

Om man googlade på Moderaterna kom detta resultat. Klickade man på länken högst upp hamnade man dock hos Socialdemokraterna. Något som bland annat kan anas via underkategorin "Stefan Löfven".
Om man googlade på Moderaterna kom detta resultat. Klickade man på länken högst upp hamnade man dock hos Socialdemokraterna. Något som bland annat kan anas via underkategorin "Stefan Löfven".Foto: http://jesperastrom.se

Om man på måndagskvällen sökte på Moderaterna, Folkpartiet, Centerpartiet eller Feministiskt Initiativ på Google var det inte partiernas hemsida man blev länkad till. I stället var det till Socialdemokraterna man kom. Åtminstone om man klickade på den sponsrade annonsen högst upp bland resultaten på Google. Det noterade centerpartister som på tisdagen rasade mot den fräcka kuppen.

”Vi trodde botten var nådd efter att allianspolitiker fått sina affischer vandaliserade och nedrivna eller under måndagen när F! hade "lånat" valaffischer och satt rosa glasögon på. Vi hade fel... ” skriver de i en debattartikel på Nyheter24.

Socialdemokraterna bekräftar nu till Metro att de annonserat under de andra partiernas namn – med en länk till sin egen hemsida. – Vi vill infomera våra väljare om skillnaderna mellan oss och de andra partierna. Det är inget konstigt med den typen av googleannonsering det är flera partier som gör, bland annat Moderaterna på ordet Socialdemokraterna i somras. Det är tydligt på google vad som är annons och vad som är organiska sökresultat. Vi har sett att det finns ett stort intresse för vår politik och väldigt många väljer att klicka på våra annonser. Google är i särklass den största sökmotorn i Sverige det är naturligt för alla partier att annonsera här. Vi lyfter därför fram oss som ett alternativ när man söker information om valet den 14 september på Google, säger Natalie Sial, Socialdemokraternas projektledare för digitala kampanjer.

Efter att denna artikel publicerats sa Natalie Sial till Resumé att kapningen delvis var ett misstag. 

- Googles nya format gjorde att vår copy såg lite fel ut. Vi har åtgärdat det hela genom en tydligare copy som är anpassad utefter det nya formatet. 

LÄS MER: Fi bjuder på rosa glasögon

klar

Artikellänk är kopierad

Karolina Skoglund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro