ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Bensinjättarnas vd:ar tjänar miljoner – samtidigt som bensinpriserna stiger

Jesper Lindqvist · 17 Maj 2019
Uppdaterad 17 Maj 2019
Metro har tittat närmare på de verkställande direktörerna i några av de största bensinbolagen i Sverige, och vad de egentligen tjänar på den dyra bensinen.

Metro har tittat närmare på de verkställande direktörerna i några av de största bensinbolagen i Sverige, och vad de egentligen tjänar på den dyra bensinen. Foto: Göran Billeson/TT


Drygt en halv miljon svenskar har engagerat sig i "Bensinupproret 2.0" på Facebook. Samtidigt kan bensinjättarnas vd:ar plocka ut miljonlöner varje år. "Lönesättningen har ingen koppling till när bensinpriserna går ner eller upp", säger Hilde Wahl, vd på ST1.

klar

Artikellänk är kopierad

Fler än 500 000 människor har på Facebook gått med i gruppen ”Bensinupproret 2.0”, en reaktion på de rekordhöga bensinpriserna som i måndags steg till 16,89 kronor/liter.

Bakom de ökade priserna finns förklaringar som höga punktskatter, internationella konflikter och en svag svensk krona. Men i periferin finns även de stora bensinbolagen, som också har en roll när bensinpriserna ska sättas.

Metro har tittat närmare på de verkställande direktörerna i några av de största bensinbolagen i Sverige, och vad de egentligen tjänar.

Preem – Årsredovisningen avslöjar mångmiljonlönen

Som bäst tycks det gå för bolaget Preems vd, Petter Holland. Han har varit företagets ansikte utåt i drygt sju år, vilket har gett ett enormt klirr i den personliga kassan. Enligt uppgifter från Skatteverket tjänade Petter Holland strax över sex miljoner kronor under 2017, den i särklass högsta förvärvsinkomsten bland de stora bensinbolagens ledande figurer.

Men en snabb titt på Preems årsredovisning visar att företagets vd får ut ännu mer än så.

Petter Holland Foto: Preem
Petter Holland Foto: Preem

2017 års redovisning indikerar nämligen att den verkställande direktören, Petter Holland, fick ut så mycket som 14,2 miljoner kronor, pensionskostnader inkluderade. Samma siffra steg under 2018 till 17,9 miljoner kronor, en betydande del av de dryga 50 miljoner som betalades ut till företagets ledande befattningshavare.

Via mejl svarar Preem att de hänvisar alla frågor gällande bensin till intresseorganisationen SPBI, Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet.

OKQ8 – Fick dela på cirka 16 miljoner kronor

Ett av de andra stora bensinbolagen i Sverige är OKQ8, som till hälften ägs av statliga Kuwait Petroleum International. Bolagets vd, Magnus Kamryd har suttit på sin post i lite mer än ett år.

För 2018, året då Kamryd tillträdde som vd, finns det ännu inga uppgifter gällande hans förvärvsinkomster. Enligt OKQ8:s årsredovisning står det att bolagets vd, tillsammans med de 22 styrelseledamöterna, fick dela på sammanlagt 15,9 miljoner under 2017.

– Vi förväntas göra vårt yttersta för att leverera det allra bästa till våra kunder och till samhället, vilket vi givetvis får ersättning för. Kopplingen mellan vad just vår vd erhåller och bensinpriset tycker jag saknas, säger bolagets kommunikationschef Karin Hellgren.

Magnus Kamryd Foto: OKQ8
Magnus Kamryd Foto: OKQ8

Circle K – ”Ersättningen berörs inte av bensinpriserna”

Inte heller vd:n för Circle K, Eva Kimborn Heivert, ser någon koppling mellan stigande bensinpriser och den egna ersättningen.

Hon är den vd på de stora bensinbolagen som 2017 tjänade minst, strax över 1,5 miljoner kronor. Under det året hade hon olika tjänster inom bolaget och tillträdde som tillförordnad vd först under årets slut. Under samma år drog bolagets styrelse och vd in sammanlagt in fyra miljoner kronor, varav 1,3 miljoner kronor handlade om bonusar.

– Vare sig min eller någon annans ersättning berörs av bensinpriserna. Man måste komma ihåg att mer än 60 procent av bensinpriset är skatt och att den kvarvarande delen påverkas mycket av externa faktorer som dollarkursen, råoljepriser och världsläget, säger Eva Kimborn Heivert.

Eva Kimborn Heivert Foto: Circle K
Eva Kimborn Heivert Foto: Circle K

ST1 – ”Ingen koppling till bensinpriserna”

Bolaget ST1 köpte år 2010 Shells stationer i Sverige, och i dag förfogar man över sammanlagt 387 bensinstationer i Sverige.

2017 delade styrelse och vd på totalt 3,8 miljoner kronor. Vd:n själv, Hilde Wahl, tjänade själv närmare 2,4 miljoner kronor samma år, men försvarar sin ersättning med att förhandlingen kring den fungerar på samma sätt som för övriga anställda.

– Bolagets anställda får lön enligt sedvanliga avtal och överenskommelser mellan arbetsmarknadens parter. Lönesättningen, även min ersättning, har ingen koppling till när bensinpriserna går ner eller upp, säger hon.

Qstar – Vd drog in miljonbelopp

Det svenska bensinbolaget Qstar startade sin verksamhet i Östergötland 1990 och har i dag närmare 400 bensinstationer runtom i landet.

Bra går det även för bolagets vd, Maria Hadd, som under 2017 drog in drygt 2,4 miljoner i förvärvsinkomst.

Metro har utan framgång sökt Maria Hadd för en kommentar.

Höjde lönen med 126 procent

Trots miljonersättningarna står sig de svenska bensinbolagens direktörslöner lätt i den internationella konkurrensen.

I mars rapporterade Dagens Industri att bensinbolaget Royal Dutch Shells vd, Ben Van Beurden, hade fått en löneförhöjning på 126 procent under 2018.

Vd:ns nya lön landade då på hissnande 213 miljoner kronor, vilket enligt BBC innebär att Van Beurden tjänar 143 gånger så mycket som en vanlig anställd inom företaget.

”Positivt att människor engagerar sig”

Flera av bensinbolagens vd:ar ser positivt på att folk engagerar sig i ”Bensinupproret 2.0”. Circle K:s vd Hilde Wahl berättar att hon har förståelse för deras argument, samtidigt som hon menar att problemet kan ses ut flera aspekter. Bland annat pekar hon på den grupp på Facebook som har etablerats som ett svar, nämligen ”Bensinupproret 3.0”.

– Dessa olika grupper har olika perspektiv och utgångspunkt. I det ena fallet menar man att det är kostsamt för konsumenten och i det andra fallet värnar man om miljön. Så som i alla frågor finns det olika sidor av myntet och är en spegling av samhället, säger Hilde Wahl.

Även på OKQ8 har man förståelse för att folk engagerar sig i en såpass uppmärksammad fråga.

– Det är positivt att människor väljer att engagera sig i sånt som intresserar och påverkar dem. Jag förstår att drivmedelspriserna utgör en stor del för många och att man då väljer att höja sin röst för att påverka detta är helt naturligt, säger Karin Hellgren.

klar

Artikellänk är kopierad

Jesper Lindqvist
Jesper Lindqvist
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro