ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Bilarna som inte håller måttet

TT · 31 Mar 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

Foto: SCANPIX


klar

Artikellänk är kopierad

Fem procent av alla treåriga bilar underkänns vid sin första besiktning. Allra sämst resultat får ett antal Renaultmodeller och Opel Vivaro Combi.De flesta anser nog att en treårig bil fortfarande är att betrakta som så gott som ny och därför borde klara en kontrollbesiktning utan fel. Bilprovningens statistik för förra året visar att det är sant för de allra flesta bilmodeller, men det finns undantag. Det är framför allt glapp i styr- och spindelleder som gör att Renaults modeller Espace, Laguna och Trafic underkänns vid bilens första besiktning. Allra sämst resultat uppvisar Opel Vivaro Combi med 45 procent underkända bilar.Strålkastarna är en annan vanlig orsak till underkänt och i den kategorin utmärkte sig Kia Carnival med 46 procent underkända bilar.– Det är inte rimligt att en tre år gammal bil har brister som gäller trafiksäkerheten eller miljön. Orsakerna är nog att konstruktionerna är för dåliga för vårt nordiska klimat. Bilarna är väl tänkta att klara alla klimat på jorden, men här är det lite tuffare med värme och kyla och framför allt vägsaltet, säger Morgan Isacsson, ansvarig för kontrollbesiktningen på Bilprovningen. Rostar tidigtNär det gäller rostangrepp börjar ett par av Hyundais modeller få problem redan vid sju års ålder. När de har blivit tio år underkänns till exempel 17 procent av alla Hyundai Elantra Kombi för rost i bakaxelbalken. När bilarna har hunnit bli tolv år är det i stället Nissan Primera Kombi som toppar listan med 24 procent underkända bilar.– Oavsett om man köper en ny eller begagnad bil så är min rekommendation att man kostar på den en riktig rostskyddsbehandling om det inte är gjort tidigare. Att laga rost är väldigt dyrt och då undviker man de stora kostnaderna, säger Morgan Isacsson. Inte smickrandeFör Renault, som de senaste åren har fått mycket goda betyg för säkerheten, är det givetvis inte smickrande att så stor andel av bilarna av 2004 års modell underkänns vid den första besiktningen.– Vi har bytt ut den skyddsdamask som ska skydda de här lederna och jag vet inte varför resultatet inte har blivit bättre. Det kan kanske ha något med saltet att göra, säger Karin Karlsson, informationschef på Renault i Sverige. Trots att svenskarna de senaste åren har köpt allt fler nya bilar ligger andelen underkända personbilar med krav på efterkontroll kvar på 32 procent, vilket är samma nivå som de senaste fyra åren. Enligt Bilprovningen beror det både på att fler äldre bilar underkänns och problemet med felande styr- och spindelleder på nyare bilar.

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro