ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Bitvis hysteriskt kul

metro · 15 Sep 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011
Bisarra typer är viktigare än storyn i ”Nacho Libre” och humor passar väl kanske inte riktigt alla.

Bisarra typer är viktigare än storyn i ”Nacho Libre” och humor passar väl kanske inte riktigt alla.


klar

Artikellänk är kopierad

Komedi ”Nacho Libre” •••(••) Den udda lågbudgetkomedin ”Napoleon Dynamite” är, i mitt tycke, en av 2000-talets roligaste filmer. Jared Hess regisserade och skrev manus ihop med hustrun Jerusha. Här är paret tillbaka med större budget och komedistjärnan Jack Black som Nacho – misslyckad kock i ett mexikanskt kloster. I hemlighet blir han proffsbrottare, för att vinna matpengar till klostrets föräldralösa barn, få respekt och kanske fånga den vackra nunnan Encarnacións hjärta. Det låter dumt och det ÄR dumt. Avsiktligt blink-blink-oss-emellan-dumt. De bisarra typerna, dialogen och egensinnigheten är viktigare än storyn, och humorn är, som det brukar heta: inte för alla smaker. Inte riktigt för min heller, emellanåt – som i en nästan Bröderna Wayans-unken ”tjock kåt tjej = äcklig”-scen. Men här finns också pärlor och Jack Black är bitvis  hysteriskt kul med sin manierade accent, sina bisarra sånger och sitt oefterhärmliga kroppsspråk. Mot Napoleon har dock Nacho inte en chans. C-G KARLSSONDramathriller ”Lady in the water” •••(••) ”Lady in the water” Disponenten Cleveland Heep (underbare Paul Giamatti) hittar sjövarelsen Story i poolen och bestämmer sig för att hjälpa henne hem. Sin vana trogen propagerar Sjätte sinnet-regissören M. Night Shyamalan för fantasi och viljan att se en annan verklighet, men blir trots många lyckade blinkningar för smart för sitt eget bästa. Stämningsfylld, vacker och rätt spännande godnattsaga som tyvärr inte klarar av att uppfylla sina egna grandiosa ambitioner. ANDREA REUTERDramathriller ”Hard Candy” ••(•••) En 32-årig modefotograf med pedofilvibbar träffar 14-årig flicka (fyndet Ellen Page) på nätet och tar med henne hem, ett beslut med oanade konsekvenser. Tidvis spännande intrig och snyggt foto döljer inte det otydliga budskapet och de billiga poängerna. ANDREA REUTERDrama ”Frihetens pris” ••••(•) Guldpalmsvinnande våldshistoria skildrar uppkomsten av IRA i 1920-talets ockuperade Irland. I en djupt berörande och tankeväckande film fokuserar regissören Ken Loach på två bröder och frågar hur långt en människa är beredd att gå för sina ideal. ANDREA REUTERDrama ”Lavendelflickorna” •••(••) I 1930-talets Cornwall räddas en polsk flykting från drunkning av två systrar (Judi Dench & Maggie Smith) vars liv skakas om av den mystiske unge mannen. Tweedmys och vemod i lättglömd och lite klichéartad – men trivsam och vacker – film för den mogna kvinnopubliken. C-G KARLSSONDokumentär ”Spelar du i kväll?” •••(••) Om och med Erland Josephson, som resonerar kring livet och skådespeleriet. När filmen låter Josephson prata rakt upp och ner – om Bergman & Tarkovskij, Tjechov & Shakespeare – sitter man och njuter. Spelscenerna med bl a Lena Endre och Maria Bonnevie känns mindre lyckade. C-G KARLSSON

klar

Artikellänk är kopierad

metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro