ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Blev kränkt av busschaufför – trodde hon ville tjuvåka

Emmy Lundström · 7 Aug 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Busschauffören beskyllde Maria, som egentligen heter något annat, för att ha en falsk sms-biljett.

Busschauffören beskyllde Maria, som egentligen heter något annat, för att ha en falsk sms-biljett. Foto: Urban Brådhe


klar

Artikellänk är kopierad

STOPPAD. Sedan början av året kan man betala bussbiljetten via sms. Men det har medfört problem. Det fick Maria erfara i söndags. När hon betalade bussfärden via sms blev det tvärstopp.– När jag visar sms:et för busschauffören säger han direkt ”Det där är ett falskt sms”. När jag ber honom kolla igen vägrar han, säger Maria.

Det slutar med att chauffören stänger av bussen och säger i högtalarna ”Hon har ett falskt sms och har inte betalat. Vi åker ingenstans förrän hon går av”. – Jag var jättearg och grät, han var väldigt otrevlig. Han har inga bevis och ringer inte ens SL för att kolla koden på sms:et. Till slut vägrade han prata med mig. Det hela är en personlig kränkning, säger hon. När hon senare visar upp samma sms för en spärrvakt på Fridhemsplan verifierar han att den är giltig. Hon har nu både anmält busschauffören till SL och gjort en polisanmälan om personlig kränkning.

Det har kommit flertalet rapporter om att sms-biljetterna är lätta att förfalska, något som kan gå ut över de andra passagerarna. Men på SL håller man inte med.– Personligen har jag inte sett hur man kan förfalska biljetten så att den ser identisk ut med en riktig biljett. Men det är busschaufförernas uppdrag att se om biljetterna är giltiga, det är en av grundbultarna i deras arbetsuppgifter, säger Max Landergård, pressekreterare på SL.

klar

Artikellänk är kopierad

Emmy Lundström
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro