ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Blev nedringd av säljare efter utlovad gåva

Peter Lindholm · 28 Apr 2014
Uppdaterad 28 Apr 2014

Foto: TT/Skärmdump


Sveriges konsumenter varnar för blufföretag på nätet som utlovar gratisgåvor”. Gåvorna uteblir ofta och man kan bli lurad att teckna ett avtal man inte vill ha. Dessutom får man en massa spam och telefonförsäljare på köpet.

klar

Artikellänk är kopierad

Det är nätföretagen Redeemshop och Jukebux som Sveriges konsumenter varnar för i nya numret av Råd & Rön.

Mobiler, surfplattor och andra dyra varor utlovas i stort sett gratis om man fyller i en kod på Redeemshop, vilken man erhåller efter att ha svarat på en webundersökning. Men det är sällan som koden fungerar.

– De är luriga och försöker verkligen på alla sätt. De kan fråga: ”Är du intresserad av ett bättre sexliv”, men eftersom svarsalternativen är ”Gärna” (och abonnera på potenspiller) eller ”Nej, jag är inte dugg intresserad av sex” vet man kanske inte riktigt vad man svarar på, säger Pelle Lindé, it-strateg på Uppsala universitet.

För honom började det med att han i fjol fick ett erbjudande som föreföll att vara seriöst om att bli testpilot för en ny ip-kamera (som han inte gav något vidare betyg).

Det var bara lämna personuppgifter och fylla i en enkät först. Som tack erbjöds han också en mobiltelefon för 69 kronor.

– Då började eländet. De första fem veckorna ringde det minst åtta säljare per dag. Jag fick byta telefonnummer, det gick inte att använda det eftersom det ringde säljare hela tiden. Och bara igår fick jag rensa bort 180 spammejl.

Mobiltelefonen har ännu inte dykt upp, bara en upplysning om att tull, frakt och moms tillkommer.

– Det irriterar mig också. 69 kronor har de redan dragit från mitt konto och tiden den går och går och går och jag vet inte om jag någonsin kommer att få någon telefon.

Däremot kom det en oväntad välkomsthälsning från Jukebux, om att han abonnerade på deras nätlagringstjänst.

- Företaget hörde i alla fall av sig snabbt när jag klagade, så jag kunde säga upp abonnemanget som inte ens visste att jag hade tecknat.

Vad det hela handlar om är att företagen samlar kunduppgifter och säljer dem vidare. Telefonsäljarna hävdar sedan att de ringer för att man deltagit i en i en tävling.  

– Det är bara bluff och båg och de försöker snärja en på alla möjliga sätt. Jag vill ge en generell varning: Låter det för bra att vara sant så är det också det.

klar

Artikellänk är kopierad

Peter Lindholm
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro