ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Blinkande lyktor och brist på reflexer – här är misstagen som kan stå cyklisterna dyrt

· 24 Okt 2017
Uppdaterad 13 Dec 2018
Det som cyklister oftast missar är reflexer på sidorna och att man inte får ha blinkande lyse framtill på cykeln, enligt Fredrik Hellgren på polisen.

Det som cyklister oftast missar är reflexer på sidorna och att man inte får ha blinkande lyse framtill på cykeln, enligt Fredrik Hellgren på polisen. Foto: Foto: Alamy.


Det är hög tid att se till att du syns ordentligt under cykelturen. Metro har tagit hjälp av en trafikpolis för att reda ut vad din cykel behöver ha för att vara laglig.

klar

Artikellänk är kopierad

Den som cyklar i dagsljus behöver främst tänka på att ha fungerande bromsar och en ringklocka.

Men när mörkret kommer måste cykeln pimpas för att följa lagen och göra färden säker.

Cykeln ska ha reflexer både fram och baktill, en vit lykta fram samt en röd lykta baktill. Så långt är de flesta cyklister med. Men det är inte alla som har cykellysen, trots att de vet att de borde. Ljuset måste även synas 300 meter både fram och bak.

– Men även om du köper ett billigt ljus så lyster det lätt 300 meter, säger polisinspektör Fredrik Hellgren.

Det finns även fler regler som inte är lika välkända. Man får exempelvis inte använda ett blinkande ljus fram, utan bara baktill. Det blinkande cykelljuset baktill måste även blinka minst 200 blinkningar per minut enligt lagen.

– Det handlar om risken för att blända andra trafikanter, säger polisinspektör Fredrik Hellgren.

En annan sak som många missar är att man även ska ha reflexer på sidorna av cykeln.

–Reflexerna på sidan är nog i särklass det som folk missar mest. Det är viktigt om du kommer i en korsning och bilarna korsar dig. Då ser de dig lättare om du har något på hjulen som reflekterar, säger polisinspektör Fredrik Hellgren.

Fredrik Hellgren märker av att olika trafikgrupper är olika bra på att se till att cykeln har rätt utrustning.

– Jag tycker att pendlarna sköter sig bra, säkert av självbevarelsedrift också. Men det är lite si och så med andra som cyklar mer sällan, säger han.

Fredrik Hellgren. Foto: Polisen.
Fredrik Hellgren. Foto: Polisen.
pil
Så många fälls för att cykla utan godkänd cykelbelysning

2013: 1038 personer2014: 1106 personer2015: 606 personer2016: 511 personer

Källa: Källa: Brå. Statistiken gäller godkända ordningföreläggande inom kategorin ”Ingen belysning, strålkastare saknas cykel”.

pil
Så ska din cykel vara mörkerutrustad

Baklyktan: Ska visa rött ljus och kunna ses på 300 meter. Den får blinka om den blinkar med minst 200 blinkningar per minut.Ljuset framtill: Ska vara en strålkastare med ett vitt eller gult ljus eller en lykta som tydligt kan ses på ett avstånd av 300 meter.Reflexer: Röd reflex baktill, vit reflex framtill och vit eller orangegul reflex åt sidan.

Källa: Källa: Transportstyrelsen

pil
Så här mycket kostar regelbrotten

• Cykla mot rött ljus: 1 500 kronor.

• Ringklockan saknas eller är ur funktion: 500 kronor.

• Lykta, strålkastare eller reflexer saknas eller är ur funktion vid färd i mörker: 500 kronor per del som saknas.

• Färdbromsen är ur funktion eller ineffektiv: 500 kronor.

• Om du inte lyder polisens anvisningar i trafiken: 1 000 kronor.

• Otillåtet antal åkande på cykel: 500 för både förare och passagerare.

• Att som cykelförare inte se till att passagerare under 15 år använt cykelhjälm eller annat lämpligt huvudskydd: 500 kronor.

• Om du inte väjer för gående på obevakat övergångsställe: 1 500 kronor.

• Att inte ge tecken vid till exempel sväng eller körfältsbyte: 500 kronor.

• Cykla på fel vägbana, som gångbana eller trottoar: 500 kronor.

• Cykla mot enkelriktat: 500 kronor.

Källa: Källa: Trafikförordningen, Fordonsförordningen, Cykelfrämjandet

klar

Artikellänk är kopierad

NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro