ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Bloggare totalsågar partiernas EU-filmer

Jenny Sköld · 26 Maj 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Tomt på innehåll, pinsamt och taffligt. Det är bloggarnas dom över partiernas valfilmer inför EU-valet. Om bloggare nu är representativa för svenska folket lär det inte bli reklamfilmerna som får oss att gå och rösta den 7 juni.Den mest frekventa invändningen mot filmerna i allmänhet är bristen på innehåll. En annan vanligt förekommande är att kandidaterna tar upp frågor som inte har med EU-valet att göra. En tredje att filmerna är så fåniga att "man tvingas titta bort".Varken Folkpartiet eller Kristdemokraterna har valt frågor som EU-parlamentet beslutar över, skriver liberale PR-konsulten Johan Ingerö på sin blogg, och kallar deras agerande för "direkt antidemokratiskt"."Rolig, snyggt regisserad… men har inget med EU-valet att göra", skriver filmrecensionsajten the MovieHamlet om moderaternas "tatueringsfilm". Samme bloggare blir så "distraherad av de medvetet uttänkta fånigt folkliga strategin att man glömmer att lyssna på argumenten. Samma känsla drabbar bloggaren Scaber Nestor som skriver "de flesta försöker vara "folkliga" men jag får samma känsla som när jag ser på svenska komedier, ibland skäms man å skådespelarnas vägnar och vill bara titta bort".Marit Paulsen prat om att "plocka russinen ur kakan", medan hon skär upp en kanellängd, tycks vara den film som väckt flest reaktioner på bloggosfären. Fast inte av den anledning som var Folkpartiets avsikt. Filmens slutreplik "Men nu dricker vi kaffe" har retat upp bloggaren bakom Driven boyscout: "Ett lättsamt sätt att säga “skit i vafan jag sa, nu snackar vi om något annat och låter ert undermedvetna ta in allt det jag sa”.

klar

Artikellänk är kopierad

Jenny Sköld
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro