ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Bloggkampen

Erik Scherlund · 6 Nov 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Barack Obamas framgångsrika kampanj inspirerar. Hans sätt att använda bloggosfären och sociala nätverkssajter hyllas unisont.Nu mobiliserar de svenska partierna som aldrig förr. Misslyckandet i FRA-frågan ska absolut inte upprepas. Målet är att sprida sitt budskap på internet och att vinna bloggosfärens sympatier inför riksdagsvalet 2010.– Vi håller på att jobba fram en strategi och bygga en fungerande infrastruktur, säger Lennart Sjögren krisdemokraternas partisekreterare.Hans kollegor säger ungefär samma sak, att bloggosfären blir en allt viktigare politisk arena. – Vi kommer att satsa på att utveckla våra egna företrädares bloggar. Vi räknar med att det kommer att vara en jätteviktig del av vår kommunikation med väljarna, säger Anki Ahlsten (v), partisekreterare.Mycket är fortfarande på idéstadiet, men det finns konkreta exempel.Kristdemokraterna har skaffat egen inspelningsutrustning för att lansera filmer på YouTube.Folkpartiet planerar att satsa mer på reklam på internet och mindre i papperstidningar än tidigare val.Centerpartiet är hemlighetsfulla men säger sig satsa på bloggosfären i sin kommunikationsstrategi.Moderaterna bjuder regelbundet in till bloggträffar och har en pressekreterare med särskilt ansvar för bloggare.Miljöpartiet skickar ut bakgrundsinformation till utvalda bloggare när partiet gör ett utspel.Vänsterpartiet har nyanställt en person för att arbeta med bloggar, sociala medier och annan kommunikation på webben.Socialdemokraterna satsar på YouTube, seminarier och möten mellan ledande företrädare och bloggare.Moderaterna är det parti som profilerat sig mest när det gäller ny teknik.Partiet tog tidigt intryck av utvecklingen i USA och då inte minst av Karl Rove, George W Bush legendariske rådgivare.När Karl Rove besökte Sverige och Almedalen i somras diskuterades FRA-frågan. Hans råd till den svenska regeringen: Skaffa en bloggstrategi.I dag säger moderaternas partisekreterare Per Schlingman:– Inget parti är slående skickligt men jag tycker att vi har rätt ambitioner och har börjat bra. Men det återstår mycket att göra.Det är inte bara moderaterna som imponeras av hur politiker i USA använder sig av internet och bloggosfären.– Vad det gäller kampanjandet spanar man mycket på hur Barack Obama lyckats skapa ett fantastiskt engagemang och bredd, säger Agneta Börjesson, miljöpartiets partisekreterare.Om det över huvud taget är möjligt för de etablerade politiska partierna att lyckas i bloggosfären är en helt annan fråga.– Jag tror inte att partierna kan påverka bloggosfären så mycket. Den är för stor för det. De får nöja sig med att försöka hålla koll på vad som händer och pågår där så att de inte missar något eller hamnar fel i en fråga, säger Henrik Oscarsson, docent i statskunskap vid Göteborgs Universitet.Bloggosfärens stora politiska genombrott kom med FRA. Att frågan blev så uppmärksammad – och infekterad – kan i mycket tillskrivas bloggarna.– FRA-frågans sprängkraft drev igång en intern dialog, som skapade kontakt med partiets FRA-kritiker, säger Anders Flanking, centerns partisekreterare.Bloggarna själva är övertygade om att FRA-omröstningen gått den breda allmänheten förbi utan deras insats.– Det blir riktigt intressant när vi lyfter fram sådant som inte är känt. Då påverkar vi aktivt och gammelmedia och folk blir intresserade, säger Henrik Alexandersson, liberal bloggare.

klar

Artikellänk är kopierad

Erik Scherlund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro