ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Bollen får magen platt

metro · 19 Okt 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Lisa Kaptein-Kvist, personlig tränare, hjälper Max Hägglöf att förbättra magmusklerna. 

Lisa Kaptein-Kvist, personlig tränare, hjälper Max Hägglöf att förbättra magmusklerna.  Foto: Klara Leo


klar

Artikellänk är kopierad

Plankan på boll Lägg armbågarna på bollen och ha fötterna i golvet. Se till att ryggen är rak och svanka inte. Denna övning tränar samtliga magmuskler. Gör den mer avancerad genom att lyfta en fot och en arm.
Plankan på boll Lägg armbågarna på bollen och ha fötterna i golvet. Se till att ryggen är rak och svanka inte. Denna övning tränar samtliga magmuskler. Gör den mer avancerad genom att lyfta en fot och en arm.
Magdrag med boll Lägg dig på bollen med höfterna, händerna i golvet. Dra in benen och bollen under dig och sedan rakt ut igen.
Magdrag med boll Lägg dig på bollen med höfterna, händerna i golvet. Dra in benen och bollen under dig och sedan rakt ut igen.
Sneda situps Ligg på sidan på bollen, sätt fötterna upp på väggen och ha armarna i kors över bröstet. Spänn magen och lyft upp och vrid i midjan i överläget. Håll emot på vägen ner.
Sneda situps Ligg på sidan på bollen, sätt fötterna upp på väggen och ha armarna i kors över bröstet. Spänn magen och lyft upp och vrid i midjan i överläget. Håll emot på vägen ner.

De flesta vill ha en platt och vältränad mage men få tränar rätt för att nå målet. Ta hjälp av en boll och få synliga resultat.Missuppfattningen att man kan få en platt mage genom att ligga på golvet och göra situps varje dag har svårt att ge med sig. Faktum är att det aldrig kommer att ge de resultat man vill ha. – Tränar man situps är det enbart den raka bukmuskeln som får jobba men det är framför allt den sneda bukmuskeln som har som uppgift att hålla in magen, säger Lisa Kaptein Kvist, personlig tränare och coreinstruktör. De sneda musklerna får jobba när du gör olika stabilitetsövningar som till exempel plankan. – Om du hostar och samtidigt håller en hand på magen känner du vilka muskler det är som du ska jobba med och hålla spända när du tränar. Extra effektivt blir det om du kör på ett ostabilt underlag som en pilatesboll. – På bollen är det även enklare att få till rätt teknik, slappnar man av med magen och släpper korsryggen, vilket många gör när de gör vanliga situps, kommer man att ramla av, säger Lisa Kaptein Kvist.Förutom de synliga fördelarna har du även nytta av en stark bål i vardagen. – Det minskar trycket på dina diskar med hela 50 procent och dessutom får du en bättre hållning vilket i sig ger mindre värk.

klar

Artikellänk är kopierad

metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro