ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Bottenrekord väntas för julkorten

Anders Göransson · 5 Dec 2013
Uppdaterad 6 Dec 2013

Trots alla elektroniska alternativ vill en stor majoritet av svenskarna få sina julhälsningar i brevlådan. Ändå väntas antalet fysiska julkort i år bli det lägsta sedan andra världskriget.

klar

Artikellänk är kopierad

Foto: Natanael Johansson

Posten har låtit TNS/Sifo undersöka vår inställning till julkort, och det är uppenbart att många gillar dem. Hela 79 procent av de tillfrågade ville helst få sina julkort med posten, och nästan lika många, 72 procent, uppger att de helst skickar sina julhälsningar som julkort.

–  Det är glädjande att en personlig och fysisk julhälsning fortfarande är det som uppskattas mest. Att skicka och få julkort är helt enkelt en viktig del av julfirandet, säger Andreas Falkenmark, VD för Posten Meddelande.

Men det går inte att blunda för att julkortstraditionen, med anor från 1880-talet i Sverige, är under angrepp från den digitala världen - e-post, sms, mms och sociala medier. 

Sedan toppåren under 1990-talet,  då vi la över 60 miljoner kort om året i brevlådan, har antalet mer än halverats.

I år räknar Posten med att antalet skickade kort blir mellan 25 och 26 miljoner, vilket i så fall blir den lägsta siffran sedan statistik började föras 1945.

Den nuvarande bottennoteringen, 27,1 miljoner, noterades 1970, under en period då stora grupper på vänsterkanten dömde ut julen som ett kommersiellt jippo.

Undersökningen bygger på 1 050 telefonintervjuer med ett riksrepresentativt urval av befolkningen över 20 år.

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro