ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Bra drag till jobbet med tanklös moppe

Kristoffer Rengfors · 22 Okt 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

ELMOPPE. ”Vroom vroom” – så låter inte den här mopeden. Snarare gnäller den ”bzzzz bzzz” när man drar gasen i botten. Men miljön mår bra av eldriften, moppen rullar fort och fint och den låter knappt något alls när man tvärnitar vid rött ljus. Skoterns tysthet gör att gångtrafikanterna stirrar undrande när den surrande cykeln flyger förbi. Samtidigt är det rena meditationen att glida till jobbet i tysthet för den som är van vid att sitta på den bullriga tunnelbanan i Stockholm.Ett eldrivet fordon måste laddas från ett vägguttag någonstans. Har man eget garage eller tillgång till eluttag på en innergård är det inga problem. TopmotorX ECZP2000W lovar sju mil på en laddning, men enligt importören ska man räkna med runt tre mil. Det räcker fram och tillbaka till kneget för de flesta. 

Men att ladda varje natt är inte helt enkelt för sådana som bor i lägenhet. Moppen är dessutom dumt byggd då transformatorn inte sitter i själva mopeden. Värdefullt lagringsutrymme som kunde användas till matkassar eller liknande tas nu upp av en klumpig laddare. En smartare konstruktion hade varit ett avtagbart batteri man kunde ladda i lägenheten. Att kvaliteten på det kinesiska bygget inte är hundraprocentig märks bland annat på att backspeglarna ställer om sig om man pressar moppen i motvind. Stöden måste ibland fällas upp och ner ett par gånger innan moppen fattar att det är riktigt uppfällt och därför kan köras. Stöden har även en tendens att skrapa i vid kurvtagning trots att man inte alls svänger särskilt kraftigt. Och i ärlighetens namn är det ganska svårt att manövrera mopeden i låga hastigheten. Dels är svängradien dålig, dels är det mycket svårt att få mopeden att köra i väg utan att rycka.Miljömässigt är elmopeden givetvis överlägsen en bensindriven motpart, värre är det med användarvänligheten. En laddning beräknas kosta runt 3 kronor och ett batteri ska hålla 400 laddningar, sedan måste ett nytt köpas in för runt 3 000 kronor. Problemet blir laddningen. Bensinmackar finns vid varje hörn, men den här mopeden behöver ett eluttag, och de är faktiskt inte så lätta att hitta.

klar

Artikellänk är kopierad

Kristoffer Rengfors
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro