ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Bränn fett utan träning

Jason McMilllion · 13 Sep 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

Foto: Urban Brådhe


klar

Artikellänk är kopierad

Förra veckan uppmanades ni kvinnor att börja träna mer som männen. Idag presenteras en viktig faktor som förklarar skillnaderna i fettförbränningen mellan låg- och högintensiv träning. Denna faktor förkortas EPOC och på engelska betyder Excess Post Exercise Oxygen Consumption. EPOC är ett mått på hur mycket kroppens syreförbrukning ökar efter ett avslutat träningspass. En högre syreförbrukning innebär en högre fettförbränning.Springer man upp en våning trappor blir man lite andfådd efteråt. Kroppen försöker återhämta energiförlusten eller ”syreskulden” genom en häftigare andning. Samma sak sker efter ett träningspass där den ökade syreförbrukningen kan vara förhöjd från 30 minuter upp till ett dygn. Det intressanta är att styrketräning och högintensiv konditionsträning har en markant större påverkan på EPOC än vad låg- eller medelintensiv träning har. Det innebär att kroppen förbränner betydligt mer fett efter ett avslutat styrketräningspass än efter medelintensiv konditionsträning.Den långsiktiga effekten är märkbar där många kilon extra underhudsfett kan förbrännas under ett år. Dessa är kilon som förbränns när man inte tränar och är en anledning till varför styrketräning och högintensiv konditionsträning på sikt oftast ger bättre resultat än endast medelintensiv träning.

klar

Artikellänk är kopierad

Jason McMilllion
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro