ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Branson: Så använder jag sex för att sälja

Tomas Lundin · 14 Apr 2010
Uppdaterad 11 Feb 2011
Richard Branson vet vad som drar kamerorna åt sig. Här med Pamela Anderson under ett Virgin-jippo.

Richard Branson vet vad som drar kamerorna åt sig. Här med Pamela Anderson under ett Virgin-jippo. Foto: Scanpix


klar

Artikellänk är kopierad

I Sverige är det få företag som talar öppet om att de använder sex i sin marknadsföring för att sälja sina produkter. För multimiljardären och Virgin-grundaren Richard Branson är sex inget tabuämne. Han har byggt hela sitt imperium runt det.Tidningen Chef publicerar som enda tidning i Sverige krönikor av den excentriske miljardären och i det senaste numret beskriver han hur fräcka knep använts för att nå framgång.Till exempel när konkurrenten British Airways i slutet av 1990-talet sponsrade invigningen av pariserhjulet Millenium Wheel och ingenjörerna hade problem att resa upp konstruktionen. "Vi såg genast en möjlighet att ställa till med en scen. Vi lyckades hitta ett luftskepp som kunde dra en banderoll över hela London med texten "BA kan inte få upp den", skriver Richard Branson i tidningen Chef.Men alla marknadsföringsknep var inte så storslagna, även detaljerna spelar roll, menar Branson. Ett exempel är texten på undersidan på de små salt och pepparkvarnarna på flygplanen: "Stulna från Virgin Atlantic".Branson avslutar gästspelet i tidningen Chef med en uppmaning att hitta clownen i dig."Försök att ta dig själv och din verksamhet på lite mindre allvar. Du kommer att överaskas av att många börjar ta dig mer på allvar".

klar

Artikellänk är kopierad

Tomas Lundin
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro