ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Bredbandsföretagen ska bli effektivare

Aron Andersson · 16 Okt 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
I Absilions programvara kan bredbandsföretag prova olika tjänster och dela med sig av resultaten till leverantörer.

I Absilions programvara kan bredbandsföretag prova olika tjänster och dela med sig av resultaten till leverantörer.


Absilion gör innovativ mjukvara till operatörerna

klar

Artikellänk är kopierad

BREDBAND. Absilion vill hjälpa företag ta fram nya bredbandstjänster snabbare. Deras programvara ska effektivisera utvecklingen med minst 20 procent.– I dag går det åt väldigt mycket tid i moment som kan automatiseras, säger Mats Nordlund, VD på det nystartade företaget.

Han jämför utvecklingen på bredbandsområdet med den som tidigare skett inom pc-industrin. Där var det till en början hårdvaran som kostade pengar. Men när den blev tillräckligt billig behövdes kostnaderna för mjukvaruutveckling minskas. Ett sådant verktyg är det nu som Absilion tar fram.– Det ska kunna testa alla tänkbara tjänster samtidigt. Vad operatörerna använder för utrustning spelar ingen roll för oss, de ställer upp sina krav i programmet.

Programmet är tänkt att användas av bredbandsoperatörer, tjänsteleverantörer och produktutvecklare. Olika villkor och krav matas in för olika tjänster såsom ip-tv eller spelfunktioner. Sedan ställer användaren in vilken utrustning som används och testet genomförs. All data kan sparas i filer som operatörerna och tjänsteleverantörerna enkelt kan dela med varandra.– Tidigare har det varit svårt att beskriva de problem som uppstår för varandra, nu kan båda två enkelt se resultaten, säger Mats Nordlund.

Några av idéerna bakom programvaran har Absilion sökt patent för.– Det är vissa delar som är extra fiffiga och intelligenta och gör det hela slagkraftigt.Hittills har utvecklingen kommit till ett demo, och någon gång under första kvartalet nästa år hoppas de kunna leverera en betaversion som ska kunna skära ner både kostnaden och utvecklingstiden med 20 procent.– Vi går ut med en låg siffra för att inte göra någon besviken, förhoppningsvis kan vi skriva upp den när vi testat produkten med en kund.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro