ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Bröderna bakom den nya succéappen: "Overkligt"

Gustaf Eriksson · 27 Nov 2012
Uppdaterad 28 Nov 2012

Brödraparen Henrik, Robert, Olle och Kalle var panka och desperata. Då kläckte de superidén. Nu har deras frågesport-spel Quizkampen blivit en av de populäraste apparna i Sverige.

klar

Artikellänk är kopierad

En sen kväll i oktober förra året satt Henrik Willstedt i sin lägenhet i Stockholm och var frustrerad. Runtomkring gjorde den ena mobilapplikationen efter den andra succé. Men för företaget som han drev tillsammans med sin bror Robert och kompisarna Olle och Kalle, som också de är bröder och heter Landin i efternamn, gick det trögt.  De hade utvecklat ett par appar, men ingen hade nått någon större publik. Brorsorna hade hade levt på marginalerna länge, men nu började pengarna ta slut på allvar.  – Till slut bestämde jag mig för att lägga mig på sängen och inte komma ut innan jag hade en idé som jag verkligen trodde skulle funka, säger han. 

Henrik behövde inte ligga länge. Efter en kvart hade han kläckt idén som skulle komma att bli grunden till en av de hetaste apparna i Sverige. – Vi är intresserade av kunskap, allmänbildning och att lära oss nya saker. Så det kändes naturligt att göra ett frågespel. Dessutom hade flera sociala spel, som Wordfeud och Ruzzle, gått väldigt bra. Så där någonstans fanns vår stomme, berättar Henrik. – Efter att jag kommit på idén gick jag till badrummet, tittade mig i spegeln och sa "Vi ska bli etta på Appstore" till mig själv. De andra sa att det var töntigt, och de har nog rätt.

Nästan omedelbart satte Olle och Kalle igång med programmeringen. Henrik och Robert började skriva frågor. Utvecklingsarbetet tog nio månader.  – Vi satsade verkligen allt på detta. Vi arbetade helt obetalt och var beroende av att det skulle gå bra. Annars hade företaget nog gått under, säger Henrik. Under våren började något av en frågesport-trend svepa över app-Sverige. – Innan hade vi inga konkurrenter. Men sedan började det komma några. Då insåg vi att vi var tvungna att göra ett spel som var bättre än alla andra. 

Framåt sensommaren hade de ett spel som kändes moget för release. Då hade Henrik och Robert skrivit ungefär 8 000 frågor.  – Det var ett hästjobb att programmera spelet. Så vi hann göra ganska många frågor. Områden som vi är intresserade av var lätta, men när det kom till exempelvis djur var det bara att söka på Wikipedia och skriva lite på måfå. I augusti släpptes Quizkampen till Iphone. Nu har spelet laddas ned nästan en miljon gånger. Antalet registrerade användare uppgår till omkring 880 000. Det gör Quizkampen till en av Sveriges mest populära appar. – Det är en magisk och overklig känsla.  Henrik vill inte uppge hur mycket pengar de fyra har tjänat på succén. – Vi har inte blivit rika på detta. Vi driver företaget seriöst och stoppar tillbaka alla pengar som kommer in för att utveckla verksamheten.

Nu har de anställt åtta personer på heltid. Ytterligare 20 personer arbetar deltid med att översätta spelet till olika språk. Quizkampen ska nämligen ta sig utanför Sveriges gränser. – Vi satsar på att sprida spelet till flera olika länder. Frankrike, England och Tyskland ligger bra till. En version till operativsystemet Android är också på gång.  – Jag har sagt datum tidigare, och sedan har vi missat deadline. Jag har faktiskt ingen aning om när vi kan släppa Quizkampen till Android, säger Henrik.

klar

Artikellänk är kopierad

Gustaf Eriksson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro