ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Bungypump – gåstaven som bygger muskler

Petra Stegman-Axlund · 30 Okt 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Personliga tränaren Rickard Goclon med sin Bungypump. – Det är världens minsta, lättaste och billigaste Crosstrainer för utomhusbruk, säger han.

Personliga tränaren Rickard Goclon med sin Bungypump. – Det är världens minsta, lättaste och billigaste Crosstrainer för utomhusbruk, säger han. Foto: Urban Brådhe


klar

Artikellänk är kopierad

Foto: Urban Brådhe

Det poppar ständigt upp nya träningsredskap. Det senaste är en svensk uppfinning och världsnyhet som tros revolutionera vårt sätt att se på promenader som träning.

Bungypump ser ut som en vanlig gåstav men inuti har den en fjädring som gör att man slipper stötar då man sätter ner staven, plus att då man pressar ner den motsvarar det en vikt på drygt fyra kilo.– Under en timmes promenad presssar man ner nära 16 ton, så du får alltså en utmärkt överkroppsträning på köpet, säger Rickard Goclon. – Man skulle kunns jämföra bungypump walking med att paddla kajak fast på land, man roterar med bålen och aktiverar muskler i bål, ryggrad, axlar, armar och skuldror.

Vill man utama sig själv lite extra kan man även springa med stavarna. – Jag brukar växla till dubbelstakning i uppförsbackarna, det vill säga sätta i båda stavarna samtidigt när vänster fot är framme. – På så sätt når jag ganska snabbt maxpuls, säger Rickard Goclon.

Eftersom att det "kostar mer energi" att träna med stavar går det snabbare att gå ner i vikt på en skonsamt och roligt sätt. Och är man ute efter prestationshöjande träning är det lättare att höja syreupptagningsförmågan.

Promenadtips

• Skaffa dig bumgypump eller ett par vanliga gåstavar. Med rätt teknik kan du förbränna över 50 procent mer än under en vanlig promenad. • Gå i skogen eller i kuperad terräng istället för på platt asfalt. Du tränar upp din balans plus att det är skonsammare för leder och knän att inte gå på stumt underlag.• Växla tempo mellan långsam och snabb gång. Genom att lägga in intervaller ökar du din förbränning och får bättre flås. 

klar

Artikellänk är kopierad

Petra Stegman-Axlund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro