ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Bussen vill bli spårvagn

Mats Blomberg · 9 Mar 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Scanias elhybridbuss är ett steg på vägen mot nollkoldioxidsamhället.

Scanias elhybridbuss är ett steg på vägen mot nollkoldioxidsamhället. Foto: Carl-Erik Andersson


klar

Artikellänk är kopierad

Scanias nya hybridlivlina.
Scanias nya hybridlivlina.

För 42 år sedan rullade den sista eldrivna spår­vagnen av Stockholms gator. Men om en månad är det dags igen. Då testar Scania och SL sex elhybridbussar i linjetrafik i centrala Stockholm. Scania hoppas att elhybridbussarna ska revolutionera intresset för den moderna stadsbussen. Målet är att bygga närmast utsläppsfria bussar.Varför då elhybrid, som är en kombinationsteknik mellan förbränningsmotordrift och ren el?– Alla fordonstillverkares dröm är att kunna göra fordon som helt körs på el. Vi har kravet på oss att i en framtid uppfylla nollkol­dioxidsamhället. Men dit är det fortfarande långt. På vägen så har man övergångsfaser, där elhybriden är ett stort steg framåt, säger Hans-Åke Danielsson, Scanias presschef.Stockholm är en testmarknad där Scania testar nya bussar. Elhybridtekniken, som världens busstillverkare valt att satsa på, innebär att motoraxeln drivs av en elmotor, som i sin tur stöttas av ett slags superbatteri, matad med starkström från en generator. Generatorn får i sin tur ström från en dieselmotor, som kan köras på alla möjliga former av bränslen, till exempel etanol.Bussen tar också tillvara kraft som blir över när man kör bussen, till exempel vid inbromsning.Scania räknar med att bränsleåtgången i elhybriden är 25 lägre och att koldioxidutsläppen kan minskas med 90 procent jämfört med konventionella dieselbussar. Linjetestet i Stockholm kommer framför allt att utvärdera sådant som att utsläppen håller, körningen exempelvis vid inbromsning, mekanikernas arbete och att tekniken håller driftsmässigt. Om testerna visar att det håller, så kan den nya bussen lanseras brett kommersiellt om tre fyra år.

klar

Artikellänk är kopierad

Mats Blomberg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro