ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Bussförare: Det är inget lätt jobb

Kristoffer Rengfors · 23 Sep 2011
Uppdaterad 23 Sep 2011
–Det är inget lätt jobb, säger Mats Hansson, som är huvudskyddsombud för Kommunal.

–Det är inget lätt jobb, säger Mats Hansson, som är huvudskyddsombud för Kommunal. Foto: Klara Leo


Metros avslöjade i går att hundratals skadas i Stockholms busstrafik. Här ger busschaufförerna sin bild.

klar

Artikellänk är kopierad

En busschaufför, en buss­chaufför, de é en man med glatt humör. Så går i alla fall sången. Men i går kunde Metro berätta om hur nästan 500 anmälningar om personskador kommit från resenärer i Stockholms busstrafik, bara i år. 2011 är nu på väg mot ett år med rekordmånga anmälda personskador med en ökning på 35 procent från året före. I många anmälningar pekas stressade bussförare ut som orsaken till skador. – Det är inget lätt jobb. Köra buss på landet kan alla göra brukar jag skämta ibland, men Stockholms lokaltrafik är speciell.  Vi har en total trafikinfarkt i den här staden, säger Mats Hansson, 47, bussförare och huvudskyddsombud för Kommunal. Han beskriver en arbetssituation där trafiken drivs av olika entreprenörer i olika delar av länet, och där förarna får byta arbetsgivare när nya upphandlingar görs. Helt plötsligt kommer ett nytt företag med ny syn på hur tidtabellen ska kunna hållas, eller vilka arbetstider som gäller. – Vi har fått betala för upphandlingarna med vår hälsa och arbetsmiljö. Under 2011 har SL ökat busstrafiken då delar av tunnelbanans gröna linje varit avstängd. En större trafikmängd kan vara en av orsakerna till de ökade skadefallen. I anmälningarna till SL nämns dock ofta att föraren ska ha kört för fort. Flera förare Metro pratat med vittnar om att en hårdare trafiksituation tvingar dem att köra aggressivt. – Jag som har jobbat i 26 år blir inte stressad längre. Men det är klart att de som är mindre rutinerade kan uppleva en högre anspänning, säger Mats Hansson.

Så säger Stockholms bussförare

Bussförare 1: ”Det är näst intill omöjligt att hålla tidtabellen ibland. Man har inte raster nog att gå och kissa och samtidigt ska man vara trevlig, konversera och hålla koll på barnvagnar, cyklister och trafiken. Det är ingen enkel situation att köra buss i innerstan.”

Bussförare 2: ”Det har blivit mycket tuffare att jobba. Trafiken har blivit råare de senaste tio åren och tar jag inte för mig i rondeller blir jag stående. Jag måste köra aggressivt.”

klar

Artikellänk är kopierad

Kristoffer Rengfors
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro