ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Bygg ditt varumärke

Mary Örnborg · 30 Jan 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Johan Staël von Holstein, Jonas Birgersson, Linus Torvalds, Carl-Henric Svanberg och Marianne Nivert har byggt upp sina personliga varumärken. 

Johan Staël von Holstein, Jonas Birgersson, Linus Torvalds, Carl-Henric Svanberg och Marianne Nivert har byggt upp sina personliga varumärken.  Foto: Scanpix


klar

Artikellänk är kopierad

Svårt att komma vidare i karriären? Missförstådd? Lyssnar ingen? Då kanske du borde reflektera över ditt personliga varumärke.Johan Staël von Holstein, Marianne Nivert, Jonas Birgersson, Linus Torvalds och Carl-Henric Svanberg. Fem personer med olika personligheter men som alla lyckats bli mediala IT-kändisar.Hemligheten bakom deras framgångar stavas just personligt varumärke. Men vad är det? Enligt Isabel Runebjörk, retoriker och författare till boken ”Ditt personliga varumärke”, handlar det om att vara tydlig med vem man är och vad man står för. Och de personer som kan uttrycka vad de vill, uppnår också lättare sina mål.– Alla som lyckas utveckla ett starkt varumärke har två saker gemensamt. Det ena är att alla har roligt på sina jobb och det andra att man har något som man vill bidra med och dela med sig av till sin omvärld, säger hon.

Därutöver finns inga specifika egenskaper som är ett ”måste”. Bland de fem personliga varumärken som vi tar upp har alla de två grundegenskaperna gemensamt. Där slutar likheterna. Johan Staël von Holstein har odlat egenskapen att inspirera sin omgivning. Birgersson bygger sitt varumärke på en medveten snålhet medan Linus Torvalds bygger sin på givmildhet. Carl-Henric Svanberg är känd för sin ödmjukhet och Marianne Nivert för att vara oerhört rak och tydlig.Isabel Runebjörk understryker att det personliga varumärket inte är lika med medialt kändisskap.– Att ha ett starkt personligt varumärke kan lika gärna handla om att vara forskare och drivas av en passion som inspirerar andra studenter.

klar

Artikellänk är kopierad

Mary Örnborg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro