ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Calvin Kleins nya stora” modell är fyra storlekar mindre än snittet

Emma Björkman · 12 Nov 2014
Uppdaterad 12 Nov 2014
Myla Dalbesio i Calvin Kleins kampanj. 

Myla Dalbesio i Calvin Kleins kampanj.  Foto: Calvin Klein.


klar

Artikellänk är kopierad

Fotomodellen Myla Dalbesio frontar Clavin Kleins nya kampanj. Hon räknas som en ”plus size”-modell – trots att hon är fyra storlekar mindre än genomsnittet. ​– Det är lite konstigt efter jag är en större tjej. Jag är inte den största tjejen på marknaden men jag är definitivt större än alla tjejer som Calvin Klein någonsin jobbat med så det känns läskigt, säger Myla Dalbesio, 27 år, till amerikanska Elle. Hon har storlek 40 i kläder och i modebranschen gör det henne till en ”plus size”-modell. I sociala medier har Calvin Klein kritiserats för att deras ”stora” modell är fyra storlekar mindre än den genomsnittliga amerikanska kvinnan. Men även om Myla Dalbesio räknas som ”plus size” enligt modebranschens bedömning har Calvin Klein inte kallat henne för det i sin kampanj. – De hade med mig i sin kampanj tillsammans med de andra modellerna. Det finns ingen skillnad mellan oss, det är ingen enskild sektion för ”plus size”-tjejer, säger Myla Dalbesio.

Calvin Klein skriver i ett uttalande till Elle att de med kampanjen som visar olika typer av modeller vill kommunicera att deras underklädeslinje är "inkluderande" och passar kvinnor i olika storlekar. 

Så här reagerade Twitter på kampanjen

klar

Artikellänk är kopierad

Emma Björkman
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro