ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Carl – vår nya Steve Jobs?

Daniel Cederlund · 17 Dec 2013
Uppdaterad 17 Dec 2013

Tidningen The Telegraph har redan jämfört Carl Waldekranz med Steve Jobs. Metro Student träffade stjärnskottet bakom den hyllade sajten Tictail.com för att ta reda på hur man går utan idé, till en succé.

klar

Artikellänk är kopierad

Foto: Tictail

Det är svårt att inte hänföras av Carl Waldekranz resa mot framgång. Med enbart 27 levnadsår bakom sig och redan 14 anställda på ett kontor i Stockholm undrar många hur han egentligen har burit sig åt? Sanningen är att Carl bestämde sig för att starta eget tidigt. Vid 18 års ålder betalade han sin första kontorshyra, utan att egentligen veta vad affärsidén var. – Jag visste inte ett smack om hur man drev ett företag affärsmässigt, det jag däremot visste var att jag vill ha något som jag kunde kalla mitt. Och ett fräsigt visitkort förstås. Min polare Kaj delade min vision och på den vägen är det. Det första halvåret blev en väldigt spretig upplevelse för radarparet Carl och Kaj. Den ena dagen kunde de agera flytthjälp, den andra ljussättare på något luddigt event. Inte sällan mot liten eller obefintlig ersättning. – Den konventionella bilden av entreprenörskap är ofta att man får en snilleblixt och sedan tjänar miljoner på den. Jag är av en annan åsikt. Jag tror snarare på en stark, fokuserad grupp som tillsammans kan leverera ett grymt genomförande, oavsett plattform. Den enkla affärsmodellen – att jobba häcken av sig mot dåligt betalt – lanserades med baktanken att utöka företagets kontaktnät. Carl och Kaj hade vid det här laget namngivit sitt företag och Superstricers var redo att vidga sina vyer och ta nästa kliv. Plötsligt trillade ett jobb i mängden in. De nappade på förfrågan att arrangera en lanseringsfest för ett annat litet start up-företag. Spotify. – Onekligen så besatt vi någon slags festfixarådra, för uppdragen från Spotify fortsatte att rulla in. Vi jobbade med att plocka fram typsnitt åt dem, illustrationsmanér och en hel del med deras varumärkesidentitet. När man stannar upp och tänker efter är det en svindlande tanke att två snubbar som skippade plugget och bara körde, hjälpte till att ta fram varumärkesidentiteten för världens snabbast växande musiktjänst. Superstricers köptes upp av Identity Works. Carl fick fast anställning och en större inblick i den ”riktiga” affärsvärlden. Den mer organiserade upplevelsen gav honom verktygen att gå tillbaka till scratch och göra allt med en bredare kunskapsgrund än tidigare. – Efter en nyttig tid för både mig och Kaj på Identity Works så kände vi att det var dags att starta något eget igen, det var ju trots allt det som var drömmen. Tillsammans med programmeraren Birk ödelade killarna effektivt sitt privatliv genom att varje fredag mötas i Carls kök. Där filades idéer och dataprogrammering fram tills att det började skymma på söndagskvällen. Proceduren fortsatte i ett halvår tills de alla kände sig mogna att gå upp till chefen och lämna in sin avskedsansökan. E-handelstjänsten Tictail var igång, och plötsligt kunde vem som helst starta en egen webbshop på tre minuter, alldeles gratis.

klar

Artikellänk är kopierad

Daniel Cederlund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro