ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Carolina Klüfts 5 tips: Så får du in rörelse i vardagen

Filip Häggberg · 29 Jan 2019
Uppdaterad 29 Jan 2019
Att ta trappan i stället för hissen är en typisk "passa-på-rörelse" som gör gott för din hälsa.

Att ta trappan i stället för hissen är en typisk "passa-på-rörelse" som gör gott för din hälsa. Foto: Christine Olsson/Karin Törnblom/TT


Bara 14 procent av barnen i Sverige rör på sig tillräckligt, enligt en studie från Folkhälsomyndigheten. Här ger friidrottslegendaren Carolina Klüft sina bästa tips för att få in fysisk aktivitet i vardagen – för både stora och små.

klar

Artikellänk är kopierad

1. Gå ut!

Vill du få in rörelse i vardagen? Då kan det räcka med att bara gå ut – då hamnar du i rörelse på ett eller annat sätt. Du kanske går en promenad, hittar en lekplats eller skottar uppfarten. Det finns så mycket att göra, oavsett om det är ute i naturen, i någon park eller nere på gården. Du lägger dessutom undan din skärm och har inte nära till varken soffa eller skrivbord. Självklart kan du hamna sittandes ute också, men inte speciellt länge.

2. Gör saker tillsammans med barnen

Barn och vuxna sitter lika mycket still, och barnen följer vuxnas rörelsemönster väldigt mycket. Så har ni möjlighet att göra något tillsammans är det alltid lättare att komma i rörelse. Det kan vara allt ifrån att ta en rörelsepaus under reklamen på tv-programmet till att sätta klockan på varje halvtimme när ni spelar spel och ta rörelsepauser i fem minuter. Gör man det tillsammans blir det lättare för barnen att tycka det är roligt.

3. Passa på-rörelser!

Här finns det en massa bra tillfällen att hitta vardagsmotion. Står du framför en hiss? Passa på att trappan i stället. Du kan också hoppa av bussen eller tunnelbanan en hållplats tidigare för att få in den där promenaden som bara tar fem-sex minuter extra men som ändå gör gott för hälsan. Du behöver inte tänka att ”det spelar väl ingen roll om jag tar trappan i dag”, utan all rörelse är positiv.

4. Kontorsknepen

Våra kroppar är gjorda för att röra på sig, men nu har vi ett samhälle som bygger på att vi sitter mycket still. Kontorsjobbet är ett sådant exempel. Men det finns knep för dig också. Du kan ställa dig upp att jobba eller sätta dig på en boll framför datorn för att aktivera kroppen. Du kan också ta korta pauser – promenera runt på kontoret i bara fyra, fem minuter – och påverka hälsan och koncentrationen på ett bra sätt.

5. Sätt inte ribban för högt

All rörelse räknas. Gör det du kan och rör på det du kan. När vi pratar om fysisk rörelse är det viktigt att vi inte kopplar det till att man måste gå till gymmet eller springa en mil. Det viktigaste är att få in det naturligt i vardagen. Få in naturliga pauser och aktiviteter som känns bra för dig själv och jämför dig inte med andra. Sluta tänk på vad du inte gör – räkna det du gör i stället.

pil
Fakta: Generation pep

• Den 31 januari arrangerar organisationen Generation Pep kampanjen ”Upp & hoppa, Sverige!”.

• Kampanjen ska inspirera till mer fysisk aktivitet i var dagen och öka kunskapen om barn och ungas hälsa, där stillasittande är ett problem.

• Carolina Klüft och prins Daniel är två av talespersonerna för Generation Pep.

• Metro är mediapartner till Generation Pep.

klar

Artikellänk är kopierad

Filip Häggberg
Filip Häggberg
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro