ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Censurerade kvinnor – i protest

Stefan Wikström · 1 Okt 2012
Uppdaterad 1 Okt 2012

klar

Artikellänk är kopierad

Kan man göra en reklamkampanj där naken hud döljs, samtidigt som man inte går en diktaturs krav på censur till mötes? När klädmärket CHANGE skulle lanseras i Jeddah, Saudiarabien, hittade reklamfirman Ogilvy en smart lösning på problemet, skriver Trendhunter. 

Ogilvy valde att tydligt täcka naken hud med vad som ser ut att vara en spritpenna. De tre bilderna fick sedan varsitt tema: censura, täck och redigera. Det som sedan fanns kvar var kläderna som skulle säljas, och kunderna fick sig en tankeställare. 

Ett bra exempel på hur man kan anpassa en produkt lokalt, samtidigt som man sprider ljus över ett större problem.

"Censurera allt utom bikinin".
"Censurera allt utom bikinin".Foto: Ogilvy/CHANGE
"Redigera bort allt utom behån"
"Redigera bort allt utom behån"Foto: Ogilvy/CHANGE
"Täck allt utom underkläderna"
"Täck allt utom underkläderna"Foto: Ogilvy/CHANGE
klar

Artikellänk är kopierad

Stefan Wikström
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro