ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Chokladprovning ska locka fler tjejer

Mirijam Geyerhofer · 14 Maj 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

På Sogeti använder man sig av event som passar både män och kvinnor, ett uppskattat exempel är chokladprovning.
På Sogeti använder man sig av event som passar både män och kvinnor, ett uppskattat exempel är chokladprovning.Foto: Theresia Bråkenhielm

IT-konsultföretaget Sogeti har som målsättning att hälften av dem som rekryteras i år ska vara kvinnor. För att komma dit lockar företaget bland annat med chokladprovning – och tipspengar.På Sogeti har man inte sett någon nedåtgående trend i IT-branschen trots att det pratats om att konjunkturen är på väg ner. Tvärtom, redan i år har företaget rekryterat 194 personer och sammanlagt ska man anställa 400 personer före årets slut.

Målet är att hälften av dessa ska vara kvinnor.– Vi vet att det är näst intill omöjligt, men utan en konkret målsättning kommer vi ingen vart, säger The­rese Sinter, informations- och marknadschef på Sogeti.Av dem som rekryterats av Sogeti i år är 26 procent kvinnor. Långt kvar till målet med andra ord, men också ett snäpp högre än i branschen i genomsnitt. Therese Sinter berättar att ungefär var femte som jobbar med IT är kvinna.

Sogeti lägger mycket av sitt krut på att nå det högt ställda målet. I alla platsannonser gör de klart att de vill anställa fler kvinnor och vid rekryterings- och kundevenemang anordnar de sådant som kan tilltala alla och inte bara genuint grabbiga saker, ”chokladprovning i stället för speedracing och fotbolls-VM till exempel”.

Många av de anställda har blivit rekommenderade av sina kolleger och det är inte så konstigt – företaget delar nämligen ut en tipsbonus till den som hittar en person som sedan får jobb: 10 000 kronor för en man och 12 000 kronor för en kvinna. – Kvalitetssäkringen blir bättre om någon känner en person och redan vet vad han eller hon går för, säger Therese Sinter, men poängterar att ingen anställs endast på rekommendation.Hon hoppas och tror att det kommer att komma fler kvinnor till branschen i framtiden och berättar att de på företaget använder sig av en rad metoder för att locka fler tjejer att bli intresserade av teknik.– Vi måste visa att det här med IT är skitkul, det är inte bara killar som sitter hemma och knackar på sin dator på fritiden Vi gör ju hur många spännande grejer som helst!

klar

Artikellänk är kopierad

Mirijam Geyerhofer
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro