ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Cirkulera för att få styrka och kondition

Petra Axlund · 27 Aug 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
PETRAS CIRKELTRÄNING – KLICKA FÖR STOR GRAFIK 

PETRAS CIRKELTRÄNING – KLICKA FÖR STOR GRAFIK 


klar

Artikellänk är kopierad

På Sats kan man träna cirkelträning i grupp. Tränaren Andreas Israelsson driver på gruppen.
På Sats kan man träna cirkelträning i grupp. Tränaren Andreas Israelsson driver på gruppen.Foto: Henry Lundholm

Alla vill vi komma i form och snabbt ska det gå. Även om det inte finns några genvägar finns det snabbare sätt. Med cirkelträning sätter du snurr på resultaten.Det poppar ständigt upp nya träningstrender. Cirkelträning är långt ifrån en nyhet, själva konceptet har sitt ursprung från de militära hinderbanorna och den är allt annat än glamorös.

Däremot är den effektiv. – Cirkelträning är när man tränar flera övningar i följd. Det kan vara allt ifrån fyra till tio övningar på raken beroende på hur bra form man är i, säger Jonas Lissjanis på Sats.

Man har olika ”stationer” där allt är förberett med eventuella vikter och redskap så att man snabbt kan växla mellan övningarna.

Och övningarna är vanliga armhävningar, knäböj och sit-ups. Något alla kan göra, oavsett hur vältränad man är. Tanken är att man går direkt från övning till övning. – Fördelen med träning utan vila mellan övningarna är att man får upp pulsen och det blir inte enbart styrketräning. Cirkelträning ger både snabba resultat och är tidseffektivt. 

Den egna kroppsvikten är allt som behövs. Har man inte lust eller motivation att träna cirkelträning själv kan man göra det i grupp med en personlig tränare som instruktör.– Vi har haft PT-cirkel i två år nu och det är mycket populärt. Det är en klass där den personliga tränaren skräddarsyr pulshöjande styrketräning.  Träningen bygger på funktionella övningar och uthållighet, säger Jonas Lissjanis.

Kör man cirkelträningsprogrammet hemma kan man få en bra genomkörare av hela kroppen på cirka 15 minuter. – Man bör köra programmet i den ordning att man börjar med stora muskelgrupper som rumpa och ben och sedan lägga in axlar, armar, mage och rygg.

klar

Artikellänk är kopierad

Petra Axlund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro