ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Clea Herlöfsson: Jag är beroende av att mina låtar sprids obehindrat på internet

Clea Herlöfsson · 21 Feb 2019
Uppdaterad 21 Feb 2019
"Jag är beroende av att låtarna kan spridas obehindrat på internet", skriver Clea Herlöfsson, som ser EU:s Artikel 13 hota spridningen av kultur.

"Jag är beroende av att låtarna kan spridas obehindrat på internet", skriver Clea Herlöfsson, som ser EU:s Artikel 13 hota spridningen av kultur. Foto: Unsplash


I EU-parlamentet finns en oro över att vi inte får tillräckligt betalt för vår konst i digitala klimat. Men vad blir egentligen effekterna av de nya copyrightdirektiven?

klar

Artikellänk är kopierad

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Marilyn Monroe snurrade bara runt en gång, sedan var hon tvungen att springa över scenen för att hinna ta alla dollarsedlar som publiken sträckte fram innan låten tog slut och det var dags för nästa drottning, Céline Dion. Den dragshow jag såg på klubben i Hollywood förra veckan var som en symbol för kulturutövare i dagens samhälle. Ibland känns det som att mer tid går åt till att springa runt och ta de pengar man får, istället för att fokusera på själva showen.

I EU-parlamentet finns en oro över att vi inte får tillräckligt betalt för vår konst i digitala klimat. Oron är befogad, men EU-politikernas lösning är inte det, anser många kritiker. Artikel 13 i det nya copyrightdirektivet som nu diskuteras innebär att det ska bli omöjligt att dela musik, bilder eller ett videoklipp utan upphovsmannens tillåtelse. Detta skulle tvinga sociala medier-plattformar att applicera automatiska filter som tar ned innehåll, något som bara de stora företagen har råd med och i praktiken är en censurering av internet.

quotation startMänniskor har en enormt stark drivkraft att kommunicera med varandra med konsten som språk.quotation end

Trots att jag är kulturskapare och en av dem som de nya EU-reglerna ska tjäna, tror jag att direktivet är ett för trubbigt verktyg att lösa rättighetsfrågan med. Jag som artist vet att jag knappt tjänar några pengar på att sälja min musik, för det är så det funkar nuförtiden. Däremot kan jag tjäna på att folk lyssnar på musiken och kommer på mina spelningar. Jag är därför beroende av att låtarna kan spridas obehindrat på internet. Musiken jag köper till mina DJ-spelningar hittar jag bland annat genom att eldsjälar arkiverar och lägger upp klipp på Youtube som blivit ett fönster till obskyr musik, genererat av tusentals vanliga människor utan intresse att tjäna pengar. Ett fönster som nu riskerar att stängas.

Från kommersen i Los Angeles till dess motsats Berlin, där jag spelade i helgen. Jag gjorde det jag älskar att göra, dela låtar med andra. På klubben var det mobilförbud och alla på dansgolvet var fokuserade på musiken. Vid sådana tillfällen blir det tydligt – människor har en enormt stark drivkraft att kommunicera med varandra med konsten som språk. Förhoppningsvis är det något som en EU-politiker aldrig kan ta ifrån oss.

Clea Herlöfsson

Plus: Kimchi till frukost.

Minus: Folk som klagar över sin jetlag.

klar

Artikellänk är kopierad

Clea Herlöfsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro