ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Clea Herlöfsson: Vi artister hålls gisslan av apparnas dåliga affärer

Clea Herlöfsson · 22 Feb 2018
Uppdaterad 22 Feb 2018
"Jag har upptäckt enorma mängder ny musik där och knutit kontakter som varit viktiga för min karriär", skriver dj Clea Herlöfsson om Soundcloud – en musikplattform med stora utmaningar.

"Jag har upptäckt enorma mängder ny musik där och knutit kontakter som varit viktiga för min karriär", skriver dj Clea Herlöfsson om Soundcloud – en musikplattform med stora utmaningar. Foto: Pixabay, Metro


En gratis tjänst där vem som helst får lägga ut vad som helst och ha möjlighet att upptäckas utan att vara signad till ett skivbolag. Låter det för bra för att vara sant? Det är det tyvärr, skriver Clea Herlöfsson om musikplattformen Soundcloud.

klar

Artikellänk är kopierad

Detta är en kolumn. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

År 2007 utvecklade svenskarna Eric Wahlforss och Alexander Ljung en öppen streamingtjänst. Ungefär som ett Spotify där vem som helst kan lägga upp och dela sin musik. Tjänsten döptes till Soundcloud och har idag 175 miljoner aktiva användare i 190 länder. Många av världens största rappare såsom Post Malone, Travis Scott och Lil Yachty upptäcktes på Soundcloud. När Chance The Rapper tog emot sin Grammy tackade han Soundcloud i sitt tal. En annan musikscen som har sin hemvist på Soundcloud är min egen, den elektroniska. Det är den kanal där vi dj:s marknadsför oss själva med mixar, låtar och radioshower. Jag har upptäckt enorma mängder ny musik där och knutit kontakter som varit viktiga för min karriär.

En gratis tjänst där vem som helst får lägga ut vad som helst och ha möjlighet att upptäckas utan att vara signad till ett skivbolag. Låter det för bra för att vara sant? Det är det tyvärr. År 2014 fick de tre största skivbolagen Warner, Sony och Universal upp ögonen för Soundcloud. Soundcloud tjänade knappt några pengar på prenumerationer, men skivbolagen reagerade över att royalties inte betalades ut för musiken. Förhandlingar inleddes och plötsligt började låtar och podcasts tas ner i rask takt av upphovsrättsliga skäl, eftersom Sony inte var nöjda med förhandlingen. Till slut slöts avtal med samtliga stora skivbolag. I sitt pressmeddelande 2016 sa Soundcloud att de var glada över att kunna presentera ett samarbete som äntligen skulle kunna bringa en hälsosam intäktsmodell för tjänsten. Åtminstone kunde de undvika att bli stämda. Men intäkterna uteblev och i juli 2017 meddelade Soundcloud att de var tvungna att sparka 173 personer, alltså 40 procent av personalstyrkan.

Det märks att företaget kämpar ekonomiskt, tjänsten har flera brister. I mobilappen går det till exempel inte att läsa sina meddelanden och artister måste ursäkta sin fans för att de inte kan svara dem, appen är för dålig. Vi hålls som gisslan i molnet, tills någon räddar det. Twitter har investerat 70 miljoner dollar i bolaget och det återstår att se vad som kommer hända. Jag vill tro att en demokratisk musikscen är möjlig, vi måste bara vara lite smarta.

Clea Herlöfsson

Plus: Migos.

Minus: Killar som precis börjat handla med kryptovaluta.

klar

Artikellänk är kopierad

Clea Herlöfsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro