ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Crowdfunding ska stoppa sexistisk reklam

Linnea Holgersson · 4 Maj 2014
Uppdaterad 4 Maj 2014
Sveriges Kvinnolobby Reklamannonserna i kollektivtrafiken ska verka som en motannonsering för sexistisk reklam. Tanken är att det ska skapa opinon och få makthavarna att reagera.

Sveriges Kvinnolobby Reklamannonserna i kollektivtrafiken ska verka som en motannonsering för sexistisk reklam. Tanken är att det ska skapa opinon och få makthavarna att reagera.


Genom crowdfunding ska de klä kollektivtrafiken med anti-sexistiska annonser. Sveriges kvinnolobby vill få stopp på sexismen inom reklamannonseringen och uppmanna politiker till en lagstiftning mot sexistisk reklam.

klar

Artikellänk är kopierad

Johanna Dahlin 
  Johanna Dahlin är organisationssekreterare på Sveriges Kvinnolobby och en av dem som jobbar med crowdfundingen för annonseringen av den anti-sexistiska annonseringen.
Johanna Dahlin Johanna Dahlin är organisationssekreterare på Sveriges Kvinnolobby och en av dem som jobbar med crowdfundingen för annonseringen av den anti-sexistiska annonseringen.

Med varningstexter som ”Passiv kvinnoobjektifiering skadar allvarligt dig och din omgivning” ska Sveriges kvinnolobby klä Stockholms kollektivtrafik med anti-sexistisk reklam.

►Länsförsäkringars reklamkampanj dras tillbaka

Föreningen har startat en crowdfundingkampanj för att samla in pengar till annonseringen.

– Vi vill sätta upp motannonser i kollektivtrafiken så att fler ska få upp ögonen och reagera. Vi ser att systemet med Reklamombudsmannen inte funkar, eftersom de fällda domarna inte får någon konsekvens som sanktion i form av till exempel böter, säger Johanna Dahlin, organisationssekreterare på Sveriges kvinnolobby.

Annonsplatserna kommer att köpas med hjälp av pengarna från crowdfundingen och de anti-sexistiska annonserna ska likna varningstexterna som sitter på cigarettpaketen.

– Vi vill appellera till igenkänningen att utsättningen för sexistisk reklam är lika farligt som rökning, säger Johanna Dahlin.

►American Apparel beskrivs som en sekt

►Här tar klädjätten emot priset som ”Årets sexist 2013”

Annonserna kommer sitta uppe under en vecka i slutet av sommaren.

Insamlingen startade den 8 mars och hittills är 400 dollar insamlade, men 15 000 dollar behövs för att kunna genomföra projektet.

►Skulle uppmärksamma sexism – fälls själva

Johanna Dahlin hoppas att motannonseringen ska få makthavarna och branschen att inse att människor inte vill ta del av sexistisk reklam. Och att en lagstiftning införs mot sexistisk reklam.

– Problemet är inte bara de mer "extrema" fallen som American Apparel, utan också att vi ser objektifierade kvinnor överallt, hela tiden, och att vi är så vana vid det att vi knappt reagerar.

klar

Artikellänk är kopierad

Linnea Holgersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro