ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Cykla lågt och personligt

Katarina Arnstad Elmblad · 13 Jul 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011
Michel Stangl tycker att vitsen med lowridecyklar är att mecka med dem.

Michel Stangl tycker att vitsen med lowridecyklar är att mecka med dem. Foto: Theresia Bråkenhielm


Lowridercykeln har oändligt många variationsmöjligheter

klar

Artikellänk är kopierad

Finns även i rosa.
Finns även i rosa.

Var du en sådan som satte fast flärpar på ekrarna när du var liten? Eller är du bara barnsligt förtjust i kromad extrautrusning? Ja, då är lowridercykeln den naturliga fortsättningen på den lek som startade med trehjulingen.

Den kan byggas om, ändras och extrautrustas i all oändlighet. Det är det som är själva vitsen. Cykeln kan köpas färdigutrustad eller helt ”strippad” vilket Michel Stangl på Lowlife föredrar. – Det bästa är att köpa ramen och sedan bygga på och lägga till hur mycket du vill tills du har fått en personlig cykel, säger han.

TOYS FOR BOYS Han håller med om att detta handlar mycket om ”toys for boys”. – Det finns massor med olika konstiga delar du kan lägga till, som en ratt, en fejkad antenn eller ett spinnerhjul som fortsätter spinna när du stannar cykeln.

•• Varför vill en vuxen man ha en fejkad antenn? – För att det ser sjyst ut och för att det är häftigt.

STARTADE I NEW YORK Målgruppen är allt från hiphoppare, punkare och hårdrockare till vanliga ”Svenssons”. Det är sällan någon över 39 som köper en lowrider. Lowriderkulturen startade i latinokvarteren i New Work på 60- och 70-talen. – När de äldre killarna byggde sina lowriderbilar med hydraulik så ville småbrorsorna inte vara sämre. Kruxet var att de saknade körkort. Då gjorde de om sina cyklar i stället och sänkte dem. Vad de kostar? ”The sky is the limit”. Räkna med minst 4 000 kronor.

klar

Artikellänk är kopierad

Katarina Arnstad Elmblad
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro