ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Dags att boka hotell bröllopet

Christina Lucas/TT · 18 Jun 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Med ett år kvar till årtiondets bröllop är kungafamiljens officiella almanacka fortfarande tom och i souvenirbutikerna märks inget av uppladdningen. Men den som vill få hotellrum för att kunna följa bröllopet på plats bör skynda på.På midsommarafton är det precis 365 dagar kvar till det storslagna bröllopet mellan kronprinsessan Victoria och Daniel Westling i Storkyrkan vid Stockholms slott. Om intresset upprepar sig från 1976 då kungen och drottningen gifte sig kommer hundratusentals människor att kanta gatorna längs kortegevägen. Ett jättekalas alltså, som kräver sin planering och i god tid, kan man tänka.Men än så länge är inte mycket fastlagt, om man får tro generalmajor Håkan Pettersson som utsetts till högst ansvarig för planeringen.- Väldigt lite är bestämt, utöver kyrka och datum. Vi prövar olika alternativ på hur vi vill ha det, säger han.Många frågorHan får i stort sett varje dag förfrågningar om bröllopsplanerna och konstaterar med ett skratt att han nog uppfattas som lite tråkig.- Det finns inget jag kan berätta, säger han.Än så länge är han ensam om hovets planering, uppger han.- Det är ett halvtidsjobb, än så länge. Det lär bli mer än heltid så småningom.Den som är intresserad av hur kungafamiljens kalender ser ut har inte heller något att hämta. På kungafamiljens hemsida är juni månads almanacksblad 2010 än så länge tom.I SH Ansaris souvenirbutik på Drottninggatan, ett stenkast från Storkyrkan, trängs tygälgar, snapsglas med svenska flaggan, dalahästar och trävikingar på hyllorna, men bara en mugg med kungafamiljen som motiv.- Det är många som frågar efter souvenirer med Daniel och Victoria, säger han.Mats Norberg, som tillsammans med Åsa Norberg har butik på Västerlånggatan, skulle gärna ha sett att souvenirerna fanns i butikerna redan nu.- Det är mer bråttom än många tror. Businessen ska ju pågå ett tag, säger han.Snart fullbokatEn uppskattning som Svensk Handel gjort visar att försäljningen av bröllopsrelaterade produkter under veckorna runt bröllopet kan komma att uppgå till cirka 2,5 miljarder kronor.Hos souvenirleverantören Ole Nesje råder full aktivitet för att få ut souvenirer inför bröllopet.- Det är på gång. I slutet av sommaren. Det tar så pass lång tid att ta fram produkterna, säger vd Stefan Karlsson.Intresset för att se bröllopet på plats är stort. På First Hotel Amaranten på Kungsholmen är 86 procent av hotellets 458 rum redan bokade.- Jag tror att det börjar bli ganska fullt i hela stan faktiskt, säger Hanna Pramdell som är hotellets bokningschef.Mest är det bussbolag från hela landet som bokat in grupper, men det förekommer också bokningar av privatpersoner från Sverige och övriga Skandinavien.- Den största ruschen kom i samband med förlovningen.Frön i färgBröllopsfirandet är förstås också en viktig turistsatsning för Stockholms stad, och det kalaset börjar redan den 6 juni med olika aktiviteter, underhållning, tävlingar och annat med bröllopstema. Firandet avrundas den 17—18 juni för att ge plats för bröllopsfesten och de särskilt inbjudna gästerna.Redan nu planeras för blomsterarrangemang runt om i huvudstaden, i samma färg som bröllopsbuketten.- Vi kommer att plantera blommorna redan i höst, så snart hovet berättar vad det blir för färger, säger Olle Zetterberg, koncernchef för Stockholm Business region.Men det är i senaste laget, eftersom frön i rätt nyans ska köpas in, tillägger han.

klar

Artikellänk är kopierad

Christina Lucas/TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro