ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Dags för årets upplaga av Metro Photo Challenge

Karolina Skoglund · 2 Sep 2013
Uppdaterad 2 Sep 2013
Förra årets vinnare på temat ”My night”. Räddningsarbetare som tar igen sig under en övning. Bilden är beskuren.

Förra årets vinnare på temat ”My night”. Räddningsarbetare som tar igen sig under en övning. Bilden är beskuren. Foto: Abdul Majid


80 000 fotografer från hela världen som skickade in över en kvarts miljon bilder. Så såg det ut i fjolårets Metro Photo Challenge.

klar

Artikellänk är kopierad

Förra årets vinnare på temat  ”Temptation”. Smygbild på prostituerade i Paris på 1980-talet.  Bilden är beskuren.
Förra årets vinnare på temat  ”Temptation”. Smygbild på prostituerade i Paris på 1980-talet.  Bilden är beskuren.Foto: Daniel Ponce de Leon
Förra årets vinnare på temat ”My favorite”. Bröllopspar som hade  otur med vädret. Bilden är beskuren.
Förra årets vinnare på temat ”My favorite”. Bröllopspar som hade  otur med vädret. Bilden är beskuren.Foto: Susanne Baldefors
Förra årets vinnare på temat ”My country’s best”. Traktor i arbete en vårdag. Bilden är beskuren.
Förra årets vinnare på temat ”My country’s best”. Traktor i arbete en vårdag. Bilden är beskuren.Foto: Max Fölkel

För nionde året i rad är det nu dags för världens största tävling för amatörfotografer, Metro Photo Challenge.

Årets tema är våra sinnen: smak, känsel, lukt, hörsel och syn. Tävlingen till ära finns det även ett ”sjätte sinne”. I det är det bara fantasin som sätter gränser och till skillnad från i de andra kategorierna är det tillåtet att göra avancerade redigeringar samt att tävla via Instagram.

– En annan nyhet för i år är att man får sin egen profilsida där alla ens bilder samlas. På så sätt kan man följa andra användare och de kan följa dig, säger Jenny Bloth, ansvarig projektledare för Metro Photo Challenge.

Vinnare utses i samtliga kategorier, både lokalt och globalt. Den bästa fotografen globalt belönas med en expedition till Ghana i Västafrika, som arrangeras av Metro i samarbete med stiftelsen Reach for Change.

De bilder som vinnaren tar på resan kommer sedan att publiceras i Metro över hela världen. Vinnarna utses av en lokal svensk jury samt en global jury.

En person som sitter i båda grupperna är Metros pressfotograf Urban Brådhe.

– En bra bild ska kännas i magen. För att uppnå det är ett bra tips att ta många bilder, att våga närma sig människor och att undvika de mest klassiska motiven, säger han.

klar

Artikellänk är kopierad

Karolina Skoglund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro