ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Dan arbetade när brandmän skadades i gasbussbrand: "Farlig explosionsrisk"

Linnea Bergman · 14 Mar 2019
Uppdaterad 14 Mar 2019
Dan Fransson har på nära håll upplevt hur en brand i en buss som drivs av biogas kan utveckla sig.

Dan Fransson har på nära håll upplevt hur en brand i en buss som drivs av biogas kan utveckla sig. Foto: Räddningstjänsten.


Olyckor med gasbussar kan få ödesdigra konsekvenser. Dan Fransson, styrkeledare vid Frölunda brandstation, var på plats när två brandmän skadades vid en gastankexplosion på en buss i Göteborg. "Det var livsfarligt läge, säger han.

klar

Artikellänk är kopierad

I helgen exploderade en biogasbuss vid Klaratunneln i centrala Stockholm. Bussen började brinna och busschauffören fick föras till sjukhus.

Händelsen fick Dan Fransson, styrkeledare vid Frölunda brandstation, att minnas en liknande olycka som han och hans kollegor var med om redan 13 juli 2016.

Lyckades inte stoppa trafiken – trots explosionsrisk

Räddningsstyrkan var på väg på ett annat larm när de fick syn på en buss som brann från taket vid Gnistängstunneln i Göteborg. När räddningsstyrkan stannade till höll busschauffören precis på att evakuera de 20-talet passagerarna.

Dan Fransson såg att det rörde sig om en gasbuss och insåg att det fanns risk för en explosion.

– Brand i tryckkärl är ju farligt och kan innebära en explosionsrisk. Vi var försiktiga, säger han.

quotation startVi hade all trafik som passerade att ta hänsyn till. Det var livsfarligt läge för dem.quotation end

Samtidigt fortsatte den övriga trafiken att strömma på. Dan Fransson försökte få Trafikverket att få de bommar som fanns vid Gnistängstunnelns mynning fällda, men det drog ut på tiden.

– Vi hade fullt pågående trafik, med linjebussar och fordon med farligt gods som passerade. Vi hade all trafik som passerade att ta hänsyn till. Det var livsfarligt läge för dem, säger Dan Fransson.

Två brandmän skadades när en gastank på en linjebuss exploderade sommaren 2016. Foto: Räddningstjänsten.
Två brandmän skadades när en gastank på en linjebuss exploderade sommaren 2016. Foto: Räddningstjänsten.

Jetflamman kan utlösas åt olika håll

När en gasbuss brinner kan en jetflamma utlösas så att gasen kan strömma ut ur tankarna i syfte att undvika en explosion. Men vilket håll jetflamman utlöses åt är olika för olika modeller. Det gör att räddningstjänsten måste vara extra försiktiga.

Dan Fransson är kritisk till att det inte finns någon standard för hur utformningen ska se ut, eftersom det försvårar räddningsinsatsen.

– Man vet inte om flamman går till vänster, höger eller rakt upp, säger han.

Räddningstjänsten försökte kyla tankarna på bussens tak med skum och vatten. När äntligen trafiken hade blivit avstängd i båda riktningarna bestämde Dan Fransson att hans brandmän skulle backa från platsen.

– Jag gav en order, nu kan vi inte göra mer. Precis när vi gjorde reträtten så exploderade en av bussens tankar, säger han.

quotation startMan vet inte om flamman går till vänster, höger eller rakt upp.quotation end

Två brandmän skadades i explosionen

I tumultet som uppstod blev en brandman skadad när han sprang undan från explosionen och slog huvudet i en del av brandbilen. En brandman stod närmare bussen än de övriga för att spruta en skyddsstråle med vatten samtidigt som de backade undan.

– När tanken exploderade var det många tankar som rusade i huvudet. Jag kollade var mina kollegor var och började räkna in dem, säger Dan Fransson.

Brandmannen som stod närmast träffades av tryckvågen. Enligt en anmälan som gjordes efteråt till Arbetsmiljöverket upplevde mannen smärta i överkoppen och blev psykiskt påverkad av händelsen. Flera av brandmännen fick nedsatt hörsel tiden efter explosionen, bland annat brandmannen som stod närmast och styrkeledare Dan Fransson själv.

quotation startJag kollade var mina kollegor var och började räkna in dem.quotation end

Dan Fransson reagerar på att en liknande olycka nu skett igen. Han tycker även att det är problematiskt att bussarnas gastuber inte är mer skyddade på taket.

– Man tänker att det borde ha skett lite på två och ett halvt nästan tre år, säger han.

En SL-buss exploderade i helgen när den körde in i en balk vid Klaratunneln i centrala Stockholm. Foto: Marcus Ericsson/Aftonbladet/IBL.
En SL-buss exploderade i helgen när den körde in i en balk vid Klaratunneln i centrala Stockholm. Foto: Marcus Ericsson/Aftonbladet/IBL.

Jag vill inte spekulera i hur det hade kunnat gå

Styrkeledare Dan Fransson säger att räddningstjänsten hade behövt större kunskap vid branden i gasbussen för snart tre år sedan. Samtidigt ökar antalet fordon som drivs på andra sätt än via diesel och bensin på vägarna, vilket ställer högre krav på räddningstjänsten. Dan Fransson vill inte tänka på hur bussbranden i Gnistängstunneln hade kunnat utvecklas.

– Om bussen hade brunnit och exploderat bakåt, vid en tunnel med lastbilar med farligt god och bussar fullastade i rusningstrafik… Om vi inte fått stopp på trafiken och det hade blivit ett brandförlopp. Jag vill inte spekulera i hur det hade kunnat gå, säger han.

LÄS MER
Buss exploderade i centrala Stockholm
klar

Artikellänk är kopierad

Linnea Bergman
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro