ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Dansbandsfeber!

Fredrik Hansson · 12 Okt 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Lasse Stefanz.

Lasse Stefanz.


klar

Artikellänk är kopierad

Det råder dansbandsfeber i Sverige.– Det handlar inte längre om människor med konstiga kläder och tönt-stämpel, säger Gunilla Nilars projektledare på nöjessatsningen ”Dansbandskampen” i SVT.Glöm Stureplan i Stockholm, höstens hetaste samlingsplats stavas folkpark. Dansbanden syns just nu överallt. SVT storsatsar på lördagsunderhållningen ”Dansbandskampen”. – Dansbanden har aldrig försvunnit, de har bubblat därute hela tiden, men har inte nått de stora scenerna och fått alldeles för lite mediabevakning, säger Magnus Gustafsson på Baluba som producerar ”Dansbandskampen”.Trots piratkopiering och dalande skivförsäljning står dansbanden på stadig fot med en trogen publik i ryggen. Skånebandet Lasse Stefanz är till exempel en av Warner Musics bäst säljande artister genom alla tider och slår storheter som Red Hot Chili Peppers och REM på fingrarna i Sverige. En ny dansbandsvåg väntas dessutom anlända på allvar i höst.– Det kommer säljas enormt mycket skivor. Det kommer dyka upp många nya band. Vi kommer att göra en stor satsning i genren inom kort, säger Anders Wiklund som jobbar med strategic marketing på Sony Music.– Vi är absolut öppna för att satsa på nya band, säger Jakob Ekendal, repertoar- och artistansvarig på Warner Music.Dansbandskungen Bert Karlsson tycker också att det är en positiv trend.– De riktiga banden som jag arbetar med har varit heta hela tiden, men det är klart att till exempel Dansbandskampen kan hjälpa b- och c-lagen att också få chansen. Det är kul.

klar

Artikellänk är kopierad

Fredrik Hansson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro