ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Danskt växthus letar nytt Skype

Anders Frick · 14 Nov 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Ett femtiotal företag samsas under 5tes tak. Lars Loppnau är vd för 3rd Person som utvecklar ett äventyrsbaserat mobiltelefonspel.

Ett femtiotal företag samsas under 5tes tak. Lars Loppnau är vd för 3rd Person som utvecklar ett äventyrsbaserat mobiltelefonspel. Foto: Anders Frick


Inkubatorn 5te välkomnar alla med bra idéer

klar

Artikellänk är kopierad

Kuberna inne på 5te.
Kuberna inne på 5te.Foto: Anders Frick

INKUBATOR. Högst upp på femte våningen i det danska IT-Universitetets nya lokaler i södra Köpenhamn ligger 5te – en av Danmarks mest framgångsrika inkubatorer.– I dag är det viktigare med närhet till andra företag än att ha sitt kontor på en fancy adress i Nyhavn i centrala Köpenhamn, säger David Stray Jørgensen.Malmö ligger bara en halvtimmes tågfärd bort, men skillnaden mot Sverige är påtaglig. Medan svenska inkubatorer nagelfar affärsplaner och räknar på sannolikheten för framtida affärer låter danskarna alla som har en bra idé att prova på att driva företag.– Se på Skype, som skapades när en dansk och en svensk möttes. Vi har inte råd att gå miste om liknande idéer på grund av att någons affärsplan inte godkänns, säger David Stray Jørgensen, som är föreståndare för 5te.Tillsammans med sin kollega Tine Bach samordnar han verksamheten för ett femtiotal företag i 5te. Alla de små företagen hyr sina lokaler för en relativt billig peng, och får också tillgång till konferenslokaler, rum för möten och liknande.Eftersom lokalerna är populära tog man förra året i bruk ytterligare en byggnad, som kallas för 5teUnIT. Det fungerar på samma sätt, men hyran är något lägre. Dessutom är 5teUnIT mer inriktad mot mer kreativa företagsverksamheter, såsom design och datorspelsproduktion.Ett av de företag som är på plats är 3rd Person, som utvecklar ett äventyrsbaserat mobiltelefonspel med enkel text och grafik. Spelet heter ”Misslead” och finns förutom i Sverige och Danmark sedan någon vecka tillbaka också på den brittiska marknaden.– Det är inget actionspel i traditionell mening, utan ”Misslead” går mer ut på att tänka. Vår målgrupp är främst kvinnor och den här spelmodellen tilltalar dem, säger Lars Loppnau, vd för 3rd Person.Företaget lanserade i maj det första av totalt 16 spelavsnitt. Och ju fler som laddar ner spelet, desto mer pengar tjänar 3rd Person.

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Frick
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro