ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Därför är det så svårt att hålla nyårslöftet

TT · 28 Dec 2012
Uppdaterad 28 Dec 2012
Hur gör man för att bli av med extrakilona? För ett antal år sedan var experternas svar entydigt, men i dag är det svårare.

Hur gör man för att bli av med extrakilona? För ett antal år sedan var experternas svar entydigt, men i dag är det svårare. Foto: Linda Forsell / Scanpix


Nyår brukar innebära fagra löften om både det ena och det andra. Inte sällan handlar löftena om den egna vikten – som till varje pris ska ner. "Skippa fettet", skriker en expert, "Nej, skippa kolhydraterna", ropar en annan. Men faktum är att ingen metod verkar funka. I alla fall ingen drastisk sådan.

klar

Artikellänk är kopierad

För första gången lever vi i en tid där övervikt utgör ett större hot mot den globala hälsan än undernäring. Det visade en stor genomgång som publicerats i tidskriften Lancet. Och Sverige är som bekant inget undantag. Men hur gör man då, för att bli av med kilona på bästa möjliga sätt? En relevant fråga, inte minst så här i nyårslöftestider.

För ett antal år sedan hade den varit tämligen enkel att besvara. Då löd experternas entydiga svar: "Ät mindre och motionera mer." I dag, däremot, är det inte lika lätt. Långt därifrån. De självutnämnda experterna, dietisterna, läkarna och forskarna är nämligen djupt oense om vilken strategi som är bäst. Följaktligen svämmar tidningarna över av olika tricks, knep som inte sällan går stick i stäv med varandra. Det är allt från Atkins-, Batman- eller flygvärdinnedieten till LCHF eller den ryska rymddieten (som sägs komma från USA.

Den stora skiljelinjen går vid kolhydraternas respektive fettets vara eller icke vara. Traditionalisterna, som ofta företräds av dietister eller specialistläkare, hävdar bestämt att det är energiintaget som är roten till allt ont, medan "förnyarna" (inte sällan en allmänläkare) pekar på kolhydraterna. Enligt traditionalisten bör du alltså undvika socker och fett, framför allt animaliska fetter. "Förnyaren" är lika säker på att det är ris, pasta och potatis som du inte ska äta. En saftig köttbit, däremot, går hur bra som helst, för att inte tala om riktigt smör eller fet mat. Grönsakerna med dess rika fiberinnehåll är alla överens om är nyttiga. Minst ett halvt kilo om dagen bör du äta, om du frågar Livsmedelsverket.

Enda haken är att ingen metod fungerar. Eller rättare sagt: Ingen metod förutom kirurgi har visat tillräckligt övertygande långtidsresultat för att den ska kunna garantera en bestående viktminskning. Det behöver dock inte betyda att det är metoden i sig det är fel på. I stället säger det något om hur svårt det är för oss människor att förändra våra levnadsmönster. Att äta mindre, att äta annorlunda, att röra på oss mer. Inte bara i någon eller några månader utan för resten av våra liv. Därför är rätt psykologi eller "approach" minst lika viktigt, om inte det viktigaste, för ett lyckat resultat. Det är också anledningen till att de mest burdusa tillvägagångssätten visar sämst långtidsresultat och till att de mest otåliga människorna oftast blir mer besvikna än de som skyndar långsamt.

Människor som lyckas gå ner i vikt och behålla den vittnar nämligen ofta om mindre, ibland knappt märkbara, förändringar, snarare än stora och drastiska. De äter lite mindre pasta eller ris till maten, men de slutar inte helt. De tar trapporna i stället för hissen. De äter lite mer grönsaker. I stället för fyra smörgåsar på morgonen, nöjer de sig med tre. Och så vidare. Detta talar även emot att slimma kroppen med hjälp av nyårslöften över huvud taget, eftersom dessa av naturen ofta är spektakulära och inte alltid så genomtänkta. Det är helt enkelt roligare att lova sig själv att gå ner tio kilo i vikt till sommaren när klockan slår tolv, än att börja cykla till jobbet två dagar senare i snömodden.

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro