ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Därför är du vintertrött – inte naturligt att gå upp när det är mörkt

Alexandra Andersson · 19 Dec 2018
Uppdaterad 19 Dec 2018
Det finns en biologisk förklaring till din vintertrötthet.

Det finns en biologisk förklaring till din vintertrötthet. Foto: Pixabay


Ibland spelar det ingen roll hur mycket man än sover – man är ändå trött. Att vi går upp när det fortfarande är mörkt ute är inte naturligt för oss, säger Thorbjörn Laike, professor i miljöpsykologi.

klar

Artikellänk är kopierad

Mörker. Mörker när man vaknar och mörker när man går hem efter en lång arbetsdag. Vinterhalvåret är inte en ljus tid för oss i Norden, och många kan uppleva ökad trötthet, nedstämdhet och brist på motivation. Men vad är det egentligen som händer i kroppen när dagsljuset försvinner?

Enligt Thorbjörn Laike, professor i miljöpsykologi, kan vinterhalvårets ljusbrist och korta dagar ställa till det för oss.

– Vi behöver dagsljuset för att kunna vakna, något som i sin tur beror på vår interna biologisk klocka. Den går inte exakt på 24 timmar, utan är oftast lite längre, säger han.

– Vad dagsljuset egentligen hjälper till med är att ställa klockan rätt varje morgon. När vi då inte får den här signalen under vintern kan den komma i olag och leda till problem.

Dagsljuset stoppar sömnhormon

Men inte nog med det, menar Thorbjörn Laike. Trots att dagarna blir kortare och nätterna längre stiger vi ändå upp och jobbar precis som under sommarhalvåret. Då kan bristen på ljus under morgonens första timmar resultera i att sömnhormonet melatonin hänger sig kvar under dagen – vilket resulterar i att vi kan känna oss orkeslösa.

– Får vi inte dagsljuset blockeras inte melatoninet tillräckligt mycket. I nästa steg kan det leda till att vi förskjuter dagen framåt och att vi går och lägger oss senare. Till slut hamnar vi i en ond cirkel där vi blir tröttare och tröttare, säger han.

Thorbjörn Laike lyfter även fram tillståndet ”vintertrötthet”, en mildare variant av årstidsbunden depression.

– Man kan fortfarande gå till jobbet, men man känner sig trött, initiativlös, och mindre social och aktiv än normalt. I olika studier kan man se att det är en högre andel av oss som bor långt ifrån ekvatorn som känner av det här under framförallt den mörka årstiden.

Elektriska ljuset inte tillräckligt

Så, vad kan man då göra för att motverka den säsongsrelaterade tröttheten?

– Det är inte helt enkelt, men en viktig sak är att försöka komma ut när solen väl har kommit upp, svarar Thorbjörn Laike.

– Trots att det är grådaskigt är det bra att komma ut eftersom det är väldigt mycket mer ljus utomhus än vad det är inomhus. Det hjälper, och man får frisk luft.

Är människan ens skapt för att bo i Norden?

– Vi är oerhört anpassningsbara. Vi klarar ju av detta, de allra flesta av oss. Men det som kan vara ett problem är att det har gått ganska snabbt från det att vi införde det elektriska ljuset. Tidigare var vi tvungna till att dra ner på aktiviteten under vinterhalvåret, men nu arbetar vi som om vi har sol året runt – vilket vi inte har. Det elektriska ljuset räcker inte för de biologiska effekterna, i alla fall inte för en del av oss.

pil
Tips för att motverka trötthet under vinterhalvåret

• Var ute så mycket som möjligt under de ljusa timmarna.

• Sitt nära ett fönster när du jobbar.

• Försök att vakna och gå att lägga dig samma tider varje dag.

• Undvik kaffe och te på kvällen – det verkar uppiggande så att du kan få svårt att sova.

• För dig som har problem att somna på kvällen kan det vara bra att undvika mobil och läsplattor en stund innan läggdags då de är ljuskällor.

• Ljuslampor kan hjälpa. Däremot är intensiteten aldrig densamma som med dagsljus.

klar

Artikellänk är kopierad

Alexandra Andersson
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro