ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Därför går butikerna back på matkassarna

Johan Mårtensson · 3 Sep 2012
Uppdaterad 3 Sep 2012
När allt fler kunder beställer färdigpackade matkassar går butikerna miste om de viktiga impulsköpen. På Statoil i Midsommarkransen i södra Stockholm visar  Mihailo Milonjic och Veronika Klopotowski upp bensinmackens egna matkassar. 

När allt fler kunder beställer färdigpackade matkassar går butikerna miste om de viktiga impulsköpen. På Statoil i Midsommarkransen i södra Stockholm visar  Mihailo Milonjic och Veronika Klopotowski upp bensinmackens egna matkassar.  Foto: Henry Lundholm


Hotfullt. De färdiga matkassarna hindrar både oövertänkta impulsköp och onödiga hämtpizzor. Bra för dig – men knappast för butikerna. – Även om dagligvarukedjorna är med i racet med färdiga kassar är det inte alls som att få in kunderna i själva butiken, säger Henrik Vestin, analytiker på HUI Research.

klar

Artikellänk är kopierad

Det handlar inte bara om tidsbrist. Även överraskningsmomentet, att det är någon annan som väljer vad man ska äta, är en anledning till att färdigpackade matkassar blivit en stor marknad. Det menar Sofia Ulver, konsumentforskare vid Ekonomihögskolan i Lund.

– Familjerna som jag har intervjuat ser matkassarna som ett fritidsnöje och en naturlig sysselsättning på kvällarna, säger Sofia Ulver. 

Linas matkasse hör till de mer kända, och flera livsmedelsbutiker säljer nu också färdigpackade kassar med tillhörande recept. Men enligt Henrik Vestin på HUI är det inte särskilt lukrativt för butikerna. 

– Merförsäljningen med impulsvaror går förlorad. Det är små marginaler i dagligvaruhandeln, och tappar man två produkter i varje kasse slår det hårt.

Men även restaurang- sektorn kan förlora om allt fler svenskar beställer färdigpackade matkassar, enligt Vestin.

– Många väljer då att laga hemma i stället för att beställa pizza på kvällen. Det kanske blir matlådor också, och då går man inte till någon lunchrestaurang nästa dag, säger han. 

En av de nyare aktörerna på matkassemarknaden är Statoil, som på allt fler bensinstationer säljer kassar med fyra middagar för fyra personer.

– Det är en spännande bransch som passar bra i vår affärsfilosofi med enklare vardag, säger Michael Johansson, koncept- och innovationschef på Statoil.

klar

Artikellänk är kopierad

Johan Mårtensson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro