ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Därför har SAS-planen tvingats att nödlanda

TT · 13 Sep 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Kommissionen meddelar samtidigt att utredningen nu fortsätter för att mer i detalj hitta faktorer som föranlett haveriet och för att utröna om något konstruktionsfel finns med i bilden.Det är för tidigt att avgöra var skulden för felet ligger, slår kommissionen fast.Hos Danmarks luftfartsmyndighet SLV tolkar man beskedet positivt:-Alla spekulationer om att det varit tal om ett fel från SAS sida har nu kommit på skam. Det är tal om en konstruktionsmässig svaghet, säger Thorbjörn Ancker, kommunikationschef på SLV. 

Ytterligare ett misslyckat landningsförsök gjordes utan att det högra stället gick i lås, varpå man inledde förberedelser för nödlandningen.Flygets vänstra landningsställ tog mark först, men det högra stället kollapsade så snart det fick kontakt med landningsbanan

Ytterligare ett misslyckat landningsförsök gjordes utan att det högra stället gick i lås, varpå man inledde förberedelser för nödlandningen.Flygets vänstra landningsställ tog mark först, men det högra stället kollapsade så snart det fick kontakt med landningsbanan.

De särskilda tillstånd för flygningar med utfällda landningsställ gäller bara för att föra Dash-8 Q400-maskiner till behöriga verkstäder i Danmark och Sverige, uppger Bo Eckerbert, avdelningschef på Luftfartsinspektionen.– Vi är från svenskt håll eniga om att tillåta de här överföringsflygningarna till verkstad. Sedan får vi se hur vi ställer oss till de åtgärder som är föreskrivna för att få återuppta trafiken. Först måste SAS genomföra åtgärderna och eventuellt göra mer än så, säger Eckerbert. Föreskrifterna som SAS och skandinaviska myndigheter nu utgår från kommer från kanadensiska och europeiska myndigheter, med formellt ansvar för typgodkännandet av flygplansmodellen.

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro